waar moet ik allemaal opletten bij de aanschaf van een auto. Ik heb hem niet zo vaak nodig en het zal 1 a 2 keer per maand een lange rit zijn (290 km

Woon in de stad, heb veel bij de hand, maar wil toch een niet al te dure auto aanschaffen.Geen superoude.

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel dus dat de langste rit 290 km zal zijn en 2x in de maand. Ik bedoel NIET dat dit de enige keren zijn dat ik hem gebruik!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hem alleen maar 2x in de maand gebruikt, kan je beter voor die dagen een auto huren. Dat is veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, een auto huren of een abonnement nemen op een autodateservice (bijvoorbeeld Greenwheels), dan ben je véél voordeliger uit.

Het beste antwoord

Natuurlijk de makkelijk zichtbare degelijkheid zoals geen roestplekken bij de ramen, deuren en wielkasten. Maar waarschijnlijk nog veel belangrijker is is de bodem! Als de bodem en de kokerbalken verrot zijn, kan je auto bij de volgende APK afgekeurd worden en herstellen van schade kost meestal veel geld (wat komt door achterstallig onderhoud, invloed van slecht weer en met name pekel tegen gladheid). Ook al ziet de bodem er mooi uit, wil niet zeggen dat de bodem "hard" is. Er zijn gevallen bekend dat mensen met een soort van papier maché de gaten in de onderkant maskeren en deze weer mooi zwart maken. Bij twijfel kan je dit onderzoeken met een magneet: als de magneet niet plakt, is het geen ijzer!

Ook de elektronica kan hoofdpijn zijn / worden. Als je een elektrisch probleem hebt of krijgt, kan dat erg snel en hoog oplopen. Geef liever "de-expert-op-hoek" 50 tot 100 euro om je te helpen met een auto zoeken dan dat jezelf denkt: "Dit is een goede auto" en er uiteindelijk dus achterkomen dat je "een kat in de zak" hebt gekocht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gezien je rij gedrag lijkt me eentje die je gratis mag parkeren, registreer het als een kunstobject als zoiets kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat belangrijk is:
veiligheid
betaalbaarheid.

Als je er weinig in rijdt, is het zonde veel aan wegenbelasting te betalen.
Ik heb pas ( voor in de stad) een 2e karretje gekocht. (daihatsu Cuore 2000)
Weinig kilometers gelopen ( minder kans op sores)
klein (makkelijk parkeren)
nieuwe APK
airbags / automaat en trekhaakje
Minder dan 2000 euro!!
Kan ik jaren mee vooruit, voor een habbekrats in de maand...

Let goed op bij de aankoop.( Check bij waarde bepalen via het kenteken, de geschatte waarde!)
Bij een particulier ben je meestal het goedkoopst af.
Een recente APK is dan wel fijn.
Vraag eventueel advies bij een onafhankelijke garage. ( bijzonderheden over de auto die je op het oog hebt)

Als je zuinig wilt rijden, maar wel nieuw, is een Fiat Panda wellicht een optie. Rijdt superzuinig en je betaalt geen wegenbelasting!! Al te koop voor ca 7000 euro.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 2 x per maand een auto gebruiken is een auto kopen wel prijzig.
Huren of auto daten is voordeliger.

Maar ja wat voor auto is geschikt om meer stil te staan dan te rijden?

Maar als je toch een auto aan wilt schaffen controleer
of de banden een goed profiel hebben, onbeschadigd zijn en niet te oud. De uitlaat moet niet rot zijn of lekken.
De verlichting moet het doen, ook alle controle lampjes.

De motor moet droog zijn, de vering en schokbrekers
moeten goed zijn. Remmen, koppeling, deuren en ramen
en sloten in goede conditie, een verse APK is ook een pre.

Mbt een sunroof (open dak) geen lekkage.
Zonder problemen starten, een proefrit eisen en controleren op de juistheid van het kentekenbewijs.

Met weinig kilometers voor de boeg geen diesel nemen.
Horen we nog wat van jou?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij zal er wel verstand van hebben zo te horen + wil je ook even antwoord geven op mijn vraag dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/erg-auto-2ton-gelopen.98543#533384
In jouw geval zou ik een abonnement nemen bij greenwheels!
Als je een auto maar 2x per maand nodig hebt voor 2x290 km dan is het wel erg duur om een autootje aan te schaffen.

Wil je perse wel een auto kopen, dan zou ik opzoek gaan naar een kleine japanner met een klein motortje op benzine. Let dan op onderhoudsgeschiedenis, km stand, apk, uiterlijk , apk, banden en controleer of de vloeistoffen op peil zijn! Bij een onderhouden auto zonder problemen staan de vloeistoffen altijd tussen min en max, nooit eronder! Olie mag niet zwart zijn maar donker transparant. Vergelijk de prijs met een gemiddelde prijs op internet dan weet je dat je redelijk zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een aankoop keuring laten doen bij de anwb als je een klein zuinig autootje hebt gevonden.

Suzuki alto misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een klein nieuw toyotaatje Aygo? Of Fiatje 500? Ofwel kijk naar de zeer kleine modellen van elk merk. Deze zijn relatief goedkoop in de aanschaf. Geen BPM en geen wegenbelasting. Zeer klein dus parkeer gemak in de stad.
Voldoet aan alle nieuwe milieu en veiligheidseisen en een rit van 290 km is toch zeer comfortabel te rijden.

Geen sores met tweede hands autootjes waar wellicht veel reparatiekosten aan zullen komen en die tweede hands kosten toch nog wegenbelasting.

Nieuwe autootjes die wegenbelasting en BPM vrij zijn hebben een vastere waarde en zullen in de toekomst ook tweede hands veel populairder zijn, Dus beter te verkopen als je er vanaf wilt.

succes ermee