soms blauwe rook diesel bij gas loslaten, wat kan dit zijn?

Vaak na een snelwegrit van een uur. Dan ga je de snelweg af (gas los) en krijg ik soms een blauw/grijze rookpluim.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Antwoorden (2)

Het verschijnsel wat je waarneemt is tot op zekere hoogte zeker voor een auto van die leeftijd niet abnormaal.
Wat is er aan de hand dan.
Bij het gas loslaten onstaat er een onderdruk in je cylinders, en dat zorgt ervoor dat er olie langs de klepgeleiders in de cylinders wordt gezogen.
Normaal is dit niet mogelijk, maar door iets slijtage op de klepgeleiders en het verharden van het rubber kapje die om de klepsteel bovenin je cylinderkop is dat altijd mogelijk.
Als je olieverbruik niet te hoog is, is dat een punt waar mee te leven valt en die je wellicht bij een koprevisie meeneemt. Niets acuuts dus.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar haal je de informatie vandaan dat jeroenkrommenie een Mercedes mb klassieker heeft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het spijt me om te zeggen @fremar; maar jouw antwoord vind ik een ordinair stukje copy past werk. Je zegt: "Een auto van die leeftijd" Daar wordt in de vraag totaal niet overgesproken, alsmede het merk wat je link suggereert
De achterliggende gedachte klopt wel dat er op een of andere manier olie in de verbrandingsruimte komt. Mvg. TX
P.s ik geef geen waardeoordeel
naar mijn mening zijn je olie schraapveren kapot vervangen is een optie blauwe rook is verbranding van motorolie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimpyv:
En dat openbaart zich dan alleen bij het loslaten van het gaspedaal?
Ik ben van mening dat, als je olieschraapveren versleten of zoals jij het noemt "kopot" zijn dat je ook tijdens het rijden een rookpluim achter je hebt hangen.