Is er een site, waar je gratis het verleden van een tweedehandsauto kunt checken?

Als je een auto verkoopt aan een garage, geef je ook het onderhoudsboekje af. Stel dat de nieuwe eigenaar vragen heeft en daarvoor de oude eigenaar wil benaderen. Hij heeft dan wel een naam (staat in onderhoudsboekje), maar geen telefoonnummer. Vaak is dat ook niet te achterhalen, omdat steeds meer mensen alleen een mobiele aansluiting hebben.
Ik hoorde een keer van iemand die een auto via de garage had gekocht, de auto reed steeds onprettiger, hij trok steeds naar links. De garage liet weten, dat er nooit iets mee gebeurd was. De persoon heeft toen de vorige eigenaar kunnen achterhalen. Die vorige eigenaar zei: "de auto heeft flink in elkaar gezeten door een aanrijding, dat is ook de reden, toen heb ik hem meteen weggedaan. De persoon heeft direct de garage voor de keuze gesteld: "of ik krijg het gehele bedrag terug, of ik doe aangifte van oplichting". De garage heeft eieren voor zijn geld gekozen.....

7 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Nee. Niet altijd zal er overigens een volledig ingevuld onderhoudsboekje zijn wat niet wil zeggen dat de auto niet onderhouden is.

Als koper bij een garage heb je alleen te doen met de garage waar je 'm gekocht hebt. Dat is je enige aanspreekpunt voor vragen m.b.t. garantie en hieruit voortvloeiende service. Met voormalige eigenaren heb je niets van doen. En ik kan me zo voorstellen, dat voormalige eigenaren niet benaderd willen worden door opvolgende kopers van hun auto.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt wel (zie bron) de tellerstand opvragen. Dan weet je dat daarmee niet gefraudeerd is door terugdraaien van de teller.
Computoon
7 jaar geleden
Via https://www.rdw.nl kunt u de hele geschiedenis van de auto achterhalen.