Heeft een automaat van een auto versnellingen?

Kan men zeggen dat een automaat van een auto versnellingen heeft? Zoja hoeveel dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, nog nooit gezien dan iedereen bemind is. :O
Is dit een strikvraag soms?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is geen strikvraag. Een klasgenoot heeft gezegt dat een automaat geen versnellingen heeft. Ik zei van wel... vandaar deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, nou, dan zit er een goed antwoord tussen hier.

Het beste antwoord

Jazeker heeft deze versnellingen. Buiten de DAF's en Volvo's om (met Jarretelaandrijving) heeft een automatische versnellingsbak (!) verschillende versnellingen.
Als je klakkeloos gas geeft en goed luistert hoor je (en voel je) de bak schakelen.
De eenvoudige bakken (en meest voorkomende) zijn 3 traps (4 versnellingen), de oldtimers hebben er 3/2 en de moderne autos wel 4/5.
Vaak is er ook nog een 'kickdown' werkzaam, waardoor je net iets meer toeren kan maken in de versnelling.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eenmaal 'in' de kickdown, gaat de bak overschakelen als je iets gas los doet en weer gas geeft.

Oh heerlijk! Had ik maar een automaat (met mn stomme niet gesynchroniseerde versnellingsbak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil graag een verklaring van de min.
Ik zie bij de andere antwoorden ook een min, zonder verklaring.. is hier weer een minkukel langsgeweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het, nog nooit gezien... Slapjanissen, die ook nergens heeft gereageerd.
minkukel... :D Weet je wat, ik heb genoten bij het lezen van jouw antwoord en geeft je gewoon een antimin, plusje dus +
Natuurlijk geef ik geen antwoord, bovendien is alle al gezegd, of de vraagsteller heeft een strikvraag gesteld of zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank! :-)

Andere antwoorden (7)

Ja, dat hebben ze. En het verschilt per auto hoeveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zijn er of 4 of 5 of 6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van het type/model af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt bij een automaat vaak over een bv. 4-traps of 5-traps.
Dafjes hadden een traploze automaat, de variomatic, op Volvos is dit nog steeds leverbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daarom noemen ze het ook een automatische versnellingsbak! Dit is in de volksmond automaat geworden.

Een automaat regelt zelf het op of terug schakelen van de 1 naar de andere versnelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ooit begonnen met 3traps automaat.
Daarna kwam 4 traps, welke nog steeds wordt gebruikt.
Bij 5traps automaten heb je de luxe van overdrive, waardoor je lagere toeren kunt draaien. Deze hebben de meeste huidige auto's.
Dan krijg je 6 traps tot en met op dit moment 8 traps bij de luxere modellen van bijvoorbeeld Mercedes of BMW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een automaat heeft ook versnellingen , tegenwoordig al vanaf 4 tot zelfs 7 versnellingen. Bij een automaat hoef je niet zelf te schakelen, dat doet dus de automaat voor je.