Wat is het verschil tussen het remmen met het rempedaal en op de motor afremmen bij een auto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (5)

Als je op de motor remt dan gebruik je de motor om je snelheid te reduceren; als je het rempedaal gebruikt dan sluiten je remblokken, uiteraard omdat je deze dan gebruikt. Bij beide methoden neemt de snelheid van de auto af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
remmen op de motor doe je als je licht wilt afremmen zonder noodzaak tot snel stil willen staan bijvoorbeeld als je een rotonde naderd
je schakelt dan een versnelling lager,en door het hoge toerental remt de motor de auto af
immers een motor wil steeds minder snel gaan draaien als hij geen brandstof meer krijgt

remmen met de rem geeft slijtage aan de rem maar garandeert ook het beste rem resultaat
heel handig bij een eventuele noodstop

welke methode je kiest hangt van je eigen sutuatie op dat moment af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Remmen via rempedaal laat remblokjes slijten.
Remmen via motor laat motor slijten. Ik kies er dus voor om via de rempedalen te remmen, is goedkoper.
Remkracht en uitvoering maakt niet uit qua comfort...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook over, plusje van mij dus. Die remmen zijn een stuk gemakkelijk vervangen!
Geoefende automobilisten remmen af op de motor als ze in de bergen rijden. (terugschakelen) Vaak een combinatie afremmen en terugschakelen.

Als men in de bergen (tijdens afdaling) constant remt
dan zullen de remblokken of remschijven door de verhitting schade oplopen en de remwerking kwijtraken.

In overige verkeerssituatie,s kan men ook op de motor afremmen, maar dan wordt het achter u rijdend verkeer niet gewaarschuwd door uw remlichten.

Vrachtauto,s hebben een retarder of een motorrem.
(retarder is een handel bij het stuur en de motorrem zit
bij de pedalen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een plus. In Nederland zal het er niet toe doen, en wordt bijna nooit de remolie gecontroleerd. In de bergen is het heel belangrijk dat de hygroscopisch remolie (o.a. DOT) vaak genoeg ververst wordt, anders werkt deze niet meer optimaal.
Je wilt echt niet de hoge bergen afdwalen met kokende remolie :-(
Voor de auto is het een beetje lood om oud ijzer; je belast of de remmen, of de motor wat meer. Beide methoden zijn bedoeld om de snelheid uit het voertuig te halen en zullen bij normaal handelen / gebruik geen bovenmatige slijtage veroorzaken. De kosten zullen per gereden kilometer niet of nauwelijks te berekenen zijn.
Binnen het verkeersbeeld zal het over het algemeen wel rustiger zijn én minder tot schrikreacties leiden als bestuurders verder vooruit kijken, afstand houden, tijdig snelheid minderen en eventueel rustig terugschakelen / afremmen op de motor.