Kan je met een diesel auto gewoon lekker 130 km/u rijden?

Diesel kunnen lekker langdurig door knallen heb ik gehoord. Kan ik ook uren achtereen 130 rijden?
Het gaat om een Citroen Berlingo 1.4 diesel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat met een benzinemotor ook wel hoor. Je.auto houdt het wel vol. Maar je moet zelf echt wel af en toe stoppen.

Het beste antwoord

Kan makkelijk. Hou even de koelwatertemperatuur in de gaten als het 's zomers warm weer is. Volgens mij ligt de top van de Berlingo rond de 160 km/u, dus dan kun je 130 wel als kruissnelheid aanhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja. Vrachtwagens rijden toch ook uren achtereen op de snelweg, die rijden ook op diesel. Dus dat moet wel lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Die rijden geen 130 ( als t goed is :-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou 's nachts zie ik ze wel eens jakkeren, niet normaal meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee die gaan geen 130, omdat ze zo zwaar zijn. Maar met berlingo is dat dan toch vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het toerental bij een vrachtwagen ligt lager dan bij een personenauto
Geen enkel probleem. Je kan er zonder problemen met 140 km naar zuid Frankrijk rijden zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat kan heel vlot!
Maar ik dacht dat er geen 1.4 dieselversies zijn van de Berlingo,alleen 1.6 ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om een ouder model een 2001 geloof ik.
Ja hoor, Ik ben in 6 uur in Basel met gemiddeld boven de 150.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de vuistregel aanhouden dat een motor onder continue belasting maximaal 2/3 van zijn maximum snelheid mag rijden. Ik heb je auto niet kunnen vinden, een 1.4 diesel bestaat naar mijn weten niet. Stel, je auto kan 150, dan wordt een maximum cruise snelheid van 100 aanbevolen.