Hoe weet ik wanneer ik een rem moet vervangen?

Ik merk de laatste maanden dat als ik in mijn auto stap, dat de rem niet altijd gelijk goed werkt. Het remmen gaat erg slecht vlak na het instappen, maar na enkele minuten valt het allemaal wel mee en remt hij weer redelijk goed. Is dit iets typisch van slijtende remmen? Dat ze "koud(?)" niet zo goed meer remmen en dat het warm nog wel meevalt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uw beschrijving is eerder vaag.
Volgens mij ligt het probleem niet aan uw remblokken, maar heb je lucht in de remleiding waardoor de remolie aanvankelijk niet de gewenste remdruk geeft en het rempedaal "sponzig" aanvoelt. Mogelijk is er ergens een lek (dit hoeft niet groot te zijn). Remmen zijn belangrijk voor de veiligheid van uzelf en de andere weggebruikers, ik raad je dan ook aan om uw probleem voor te leggen aan uw garagist.

Antwoorden (3)

Dat weet je door even bij de garage langs te gaan en het te laten opmeten/controleren. met slechte remmen rijden is niet zo'n goed idee
10 jaar geleden
De remmen van je auto moeten worden vervangen wanneer de remblokken tot (of meer dan) de minimaal acceptabele dikte zijn afgesleten. Deze acceptabele dikte wordt aangegeven door de fabrikant van een auto. De enige manier om te controleren of je nieuwe remblokken nodig hebt is dus het inspecteren van je remmen.
Je auto kan ook toe zijn aan onderhoud van het remsysteem wanneer je tijdens het remmen rare geluiden hoort, vibraties voelt of je rempedaal anders aanvoelt of reageert dan normaal. Het remsysteem van een auto bestaat onder andere uit remblokken, remklauwen, remschijven en remleidingen. Het is vaak voldoende om het defecte onderdeel te vervangen i.p.v. het complete remsysteem. Bij een slechte remmende auto kunnen b.v. de remschijven krom zijn terwijl de remblokken nog als nieuw zijn. Het vervangen van de remschijven is dan voldoende.
fremar
10 jaar geleden
Is dit iets typisch van slijtende remmen? Dat ze "koud(?)" niet zo goed meer remmen en dat het warm nog wel meevalt?

Nee. In principe remt je auto net zo hard met nieuwe remblokken als met blokken bijvoorbeeld voor de helft versleten zijn, er van uitgaande dat de rest van het remsysteem in orde is. In jouw geval denk ik dat de rembekrachtiger niet goed werkt. deze zorgt ervoor dat je bij draaiende motor niet heel hard op het rempedaal hoeft te trappen om een goede remvertraging te krijgen. Als je gesleept wordt, en de motor draait dus niet, moet je veel meer kracht op het pedaal zetten om te remmen dan wanneer de motor draait. De reden dat bij bij jou na enkele minuten de remmen weer redelijk werken kan liggen in het feit dat de rembekrachtiger er langer over doet om te gaan functioneren. Dat kan weer verschillende oorzaken hebben, de bekrachtiger zelf kan kapot zijn, de vacuümleiding kan lekken, de vacuümpomp (bij dieselauto's) kan kapot zijn. Laat je remmen nakijken, je moet hiermee geen risico's nemen.