Bestaat er een gedragsadaptieve rijsimulator?

Regelmatig doet iemand iets waarvan hij denkt dat het best kan, maar dat in werkelijkheid heel ergerlijk is - zonder te beseffen *hoe* ergerlijk het is.

Misschien ben ik zelf af en toe ook wel zo iemand.

Bestaat er een rijsimulator waarin je gewoon rondrijdt, en waarin de *andere* verkeersdeelnemers (die door de computer zijn gegenereerd) *jouw* gedrag vertonen? Zodat je zelf ervaart hoe jij overkomt op anderen?

Lijkt me nuttig als onderdeel van de standaard rijopleiding, en zeker voor bepaalde notoire verkeersovertreders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Ook even op geklikt!
ik zou dat graag ook eens bij mezelf willen terug zien, want de een zegt tegen me dat ik heel goed rijd.
En weer een ander staat soms doodsangsten uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets mag voor mij ook komen om je gedrag in het algemeen vast te leggen. Het is best verhelderend om jezelf op een opname terug te zien, hoe je overkomt en wat beter zou kunnen.

Het beste antwoord

Volgens mij bestaat dit nog niet.
Het lijkt me alleen niet zozeer nuttig als onderdeel van de standaard rijopleiding, want tijdens je rij-opleiding rij je nog netjes volgens de regels (want er zit zo'n pipo naast je), maar wel lijkt het me inderdaad nuttig voor notoire verkeersovertreders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leuk idee, maar dat zou m.i. als een rode lap op een stier werken. Agressievelingen die er plezier in hebben om bumper te kleven en onverantwoord in te halen worden er alleen maar agressiever van als ze dat gedrag bij anderen tegen komen. Je krijgt dan een leuk computerspelletje ala GTA, maar dat was geloof ik je bedoeling niet ;)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, leuk, GTA, dan moet je wel zoiets meenemen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Franchi_SPAS-12_Shotgun.JPG
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk de bedoeling dat dit instrument wordt ingezet als onderdeel van de rijopleiding (of van de heropvoeding). Met een instructeur erbij. Je rijdt gewoon in het verkeer zoals je dat altijd doet. Merkt de instructeur dat je je ergert aan één of andere eikel, dan wijst hij je erop dat JIJ die eikel bent. Zonodig spoelt hij het "filmpje" terug naar het moment, een paar minuten geleden, waarop jij die ander afsneed. Dat is naar mijn mening het instructieve hiervan: je wordt heel direct geconfronteerd met je eigen rijgedrag. Je komt letterlijk jezelf tegen op de weg.
Ik ben dit nog niet tegengekomen, en ik denk ook niet dat het met de huidige techniek kan worden gebouwd. Het vereist namelijk dat de auto die je normaal gesproken gebruikt ook registreert hoe je gedrag is.

Wat wel mogelijk is, is dat je in een rijsimulator eerst uren rijdt, waarna je gedrag wordt geanalyseerd, en waarna je allemaal gelijksoortige medeweggebruikers tegenkomt. Alleen dan is het grote gevaar dat jouw rijgedrag in de simulator toch anders is dan je normale rijgedrag.

Lijkt me overigens niet nuttig voor de standaard rijopleiding. Het voegt niet veel toe als je allemaal stuntelaars op de weg om je heen ziet...
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct. Dit is iets voor het einde van de rijopleiding. Of, nog beter, bij een verplichte herhaalcursus. Ik denk dat het een heel goed idee is dat elke automobilist 2 en 4 jaar na het behalen van het rijbewijs verplicht op herhaling gaat, en vervolgens elke vijf jaar weer. Theorie en praktijk. Bij zo'n herhaalcursus zou mijn rijsimulator goed van pas komen.
itsme
14 jaar geleden
Je kunt inderdaad pas een verkeerde rijstijl corrigeren als er een rijstijl is. Maar je noemt net een verplichte herhaalcursus... doet me denken aan de verplichte gedragscursus van het CBR voor wegmisbruikers. De wegmisbruiker mag pas de simulator uit als hij heeft laten zien dat hij een half uur achter elkaar heeft gereden zonder verkeersovertredingen :-)