Ik heb mijn auto verkocht,moet ik dat aan de belasting door geven?

Ik heb de auto verkocht en een vrijwaringsbewijs gekregen,moet ik het nog aan de belasting door geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Het beste antwoord

In principe gaat het vanzelf. Mocht je echter nog afschrijvingen krijgen kun je met het vrijwaringsbewijs bewijzen dat de auto niet meer van jou was.

Toegevoegd na 52 seconden:
Motorrijtuigenbelasting automatisch betaald
Als u automatisch betaalt, dan betalen wij de belasting die u te veel hebt betaald vanaf het moment dat het kentekenbewijs niet meer op uw naam staat automatisch terug. Als u te weinig motorrijtuigenbelasting hebt betaald, dan innen wij bij de eerstvolgende incasso alsnog de belasting. Op uw bankafschrift staat dan behalve het kenteken ook 'eindafrekening'.

Voorbeeld

Een maand voor de verkoop van uw personenauto is een tijdvak ingegaan. U bent dan voor die maand motorrijtuigenbelasting verschuldigd, omdat het kentekenbewijs toen nog op uw naam stond. Voor de overige 2 maanden bent u echter geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. U krijgt dan twee derde van de belasting die u te veel hebt betaald, automatisch terug. Als u voor 4 tijdvakken (een jaar) hebt betaald, krijgt u behalve een evenredig deel van de belasting over het lopende tijdvak, ook de belasting over de tijdvakken die nog niet zijn begonnen, terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hoeft niet, je zal vanzelf geen wegenbelasting meer hoeven betalen voor deze auto. Bij de tenaamstelling wordt dat doorgegeven, zonder dat jij iets hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je hoeft alleen de verzekeraar in te lichten. De vrijwaring moet je goed bewaren. Alle overheidsinstanties worden ingelicht door de rdw (rijksdienst voor wegverkeer) over de wisseling van eigenaar.