Wat zijn de maandelijkse kosten van een auto?

Ik wil graag binnenkort mijn eerste tweedehands autootje gaan kopen, maar nu lees ik net dat er ook maandelijkse kosten zullen zijn.

Dat je benzine moest betalen wist ik al, en ook dat je eens in het kwartaal moet betalen.
Dat vond ik allemaal nog wel haalbaar, maar nu las ik net dat er dus ook sprake zou zijn van maandelijkse vaste lasten...
Waarvan zijn die vaste lasten dan?
En hoe kun je die zo goedkoop mogelijk laten worden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (5)

vaste lasten zijn wegenbelasting en verzekering. Des te lichter de auto des te minder wegenbelasting betaal je. verzeker een oudere auto zo goedkoop mogelijk zou ik zeggen (dus niet all risk. maar WA. eventueel WA+) wegenbelasting kan je geloof ik ook per maand of per jaar betalen; zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
En dan heb je nog het onderhoud. Een oudere wagen zo goedkoop /min mogelijk onderhouden is een optie... Oh ja, dan heb je nog ééns per jaar apk. Kost je tussen de 25 en 50 euro. Mits er geen gebreken zijn. Bij apk word er voornamelijk naar veiligheid gekeken. Een auto met apk hoeft dus nog niet een goede auto te zijn.
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een auto komen heel wat kosten kijken. Vaste lasten zijn de verzekering, wegenbelasting en een verplichte APK-keuring jaarlijks.
Verder komt er natuurlijk afhankelijk van hoeveel je rijdt nog behoorlijk wat benzine geld bij en onderhoud (reparaties maar ook vervangen van banden).

Om de kosten te beperken kun je het beste kijken naar een ligt autootje. De WA-premie wordt bij de meeste maatschappijen berekend op basis van het gewicht. Tevens is je wegenbelasting gebaseerd op het gewicht van de auto.

Op dit moment blijft een oldtimer rijden nog het voordeligst. Deze zijn (nog) wegenbelasting vrij ongeacht de brandstof. Wanneer je kiest voor een gas of een diesel ben je qua brandstofkosten fors voordeliger uit.
APK hoeft dan ook maar 1 keer per 2 jaar en onderhoud van een dergelijke auto is makkelijker te doen (mogelijk zelf) door het ontbreken van een hoop elektronica. Onder bepaalde voorwaarde kun je zelfs ook in een goedkoper tarief vallen met de verzekering (belangrijkste voorwaarde de oldtimer is een 2e auto) maar dat lijkt me hierin niet van toepassing.
Oldtimers staan echter redelijk onder druk en de vraag is hoelang je deze voordelen blijft houden, maar voor nu is dit de goedkoopste optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Mercedes 190d en een 2cv van Citroën zijn toch voorbeelden van auto's waarvan de onderdelen goed voorradig zijn en eventueel op de sloop haalbaar zijn. Tevens zeer degelijke auto's
De kosten voor je auto zijn snel een stuk hoger dan je denkt. Zoals bovenstaande antwoorders al schrijven, is verzekeren, wegenbelasting en afschrijving een flinke kostenpost.
Als je precies wil weten wat een bepaald type auto maandelijks kost, kun je dat uitrekenen op de website van de ANWB, zie de link hieronder.

Als je met lage maandlasten en milieuvriendelijk wil rijden zou ik je aanraden om nu wat meer geld uit te geven en een 'jonge', lichte ecodiesel te kopen. Je hebt dan lage brandstofkosten (diesel is 'goedkoop' en rijdt heel zuinig), nog een jaar vrijstelling van de wegenbelasting en daarna een laag tarief, en waarschijnlijk lagere afschrijvingskosten omdat je auto voorlopig nog niet al te veel last van slijtage heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel antwoorden zijn al gegeven (motorrijtuigenbelasting, verzekering, brandstof, reparatie en onderhoud).

Een 'vergeten' post is vaak de afschrijving, de waardevermindering door het gebruik. Ik neem aan dat je auto wilt blijven rijden, ook als je eerste auto versleten is. Daarvoor zul je maandelijks een bedrag 'opzij moeten leggen' of niet uit moeten geven. Stel dat je over 5 jaar een tweedehands auto wil kopen voor euro 6000.-, dan zul je vanaf nu iedere maand euro 100.- moeten sparen. (Of erop vertrouwen dat je banksaldo tezijnertijd ruim voldoende is danwel een -dure- lening afsluiten dan.)
Computoon