Is het nu eigenlijk verplicht om met de lampen van de auto overdag aan te rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Verlichting auto overdag vanaf 2011
Er komt een Europese voertuigeis om alle nieuwe autotypes uit te rusten met dagrijlampen. Deze lampen gaan automatisch branden wanneer u de auto start. De eis wordt in 2011 van kracht. Dat betekent dat vanaf dat moment een nieuw op de markt te brengen autotype alleen nog een Europese typegoedkeuring kan krijgen wanneer deze is uitgerust met dagrijlampen. Op termijn hebben alle auto’s dus dagrijlampen.

(nog) niet dus......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, wel in 20 andere europese landen.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.kampeerzaken.nl/staticpages/index.php/verlichting-overdag-aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Rietje,

Het is helaas nog niet verplicht,maar het is wel aan te raden want je bent véél beter zichtbaar !

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nog niet, maar het komt eraan. En een tip, zorg ervoor dat je een verklikkertje in je auto hebt om je lampen niet vergeet uit te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die gaan uit als je het contact uitzet
Nee, er is wat verwarring omdat er tegenwoordig dagrij verlichting bestaat.
Deze verlichting wordt tzt verplicht echter niet voor de oudere auto's. merken zoals volvo hebben weer eensysteem dat uit veiligheidsoverwegingen er altijd voor zorgt dat je verlichting aangaat na het starten, maar ook dit is niet verplicht.
Overigens is er onderzoek gedaan en is het zo dat je beter zichtbaar bent als je overdag de verlichting aan doet, ook als dit op jaarbasis wat extra brandstof kost.