Als mijn auto op een afgesloten terrein van het garagebedrijf wordt beschadigd (bv vandalisme), wie moet dan opdraaien voor de kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (4)

Op het moment dat je je auto aan de garage afgeeft voor een reparatie is de garage verantwoordelijk voor de auto.
Als de auto dan beschadigd wordt is dat de verantwoording van de garagehouder.
Garages hebben een aparte verzekering hier voor.
Uiteraard zal de garagehouder (de verzekering) dit weer verantwoorden op de daders....als die bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe de garage verzekerd is, of vandalisme op eigen afgesloten terrein niet wordt uitgesloten. Je zou de garage wettelijk aansprakelijk kunnen stellen.
Helaas kom je niet in aanmerking voor het waarborgfonds motorrijtuigverkeer.
Bij afwijzing van de verzekering van de garage zul je dus zelf voor de schade op moeten draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan of je daar op eigen risico staat (wat eigenlijk altijd het geval is)
Normaal gesproken valt het gewoon onder je eigen all-risk verzekering. Ben je alleen WA verzekerd dan is dat spijtig maar zul je zelf voor de kosten op draaien (als de daders niet bekend zijn)
De verzekering van de garage dekt alleen schade gemaakt door personeel van de garage zelf en geen vandalisme of diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Je bent het dus niet eens met Johndejongh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Als je de algemene voorwaarden van het garagebedrijf zult lezen zal daar altijd standaard in staan dat je de auto op eigen risico daar brengt.
Uitzonderingen daarop zijn als personeel van de garage de auto beschadigd.
Jongens toch... HOE de garage verzekert is, maakt niet uit. De vraag is eerst of hij aansprakelijk is. Indien de sleutel is overhandigd aan de garagehouder en hij heeft de auto geparkeerd, is het ook de verantwoordelijkheid van de garagehouder. Tenzij dit uitdrukkelijk is uitgesloten in duidelijk van te voren overeengekomen ondertekende algemene voorwaarden!