Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe werkt een sensor voor de ruitenwissers?

Die van mij werkt niet helemaal lekker, bij weinig neerslag gaan de wissers veel te hard heen en weer.
Ik weet niet waar zo'n ding zit en hoe het werkt en of ik de werking kan beïnvloeden, door bijvoorbeeld iets schoon te maken.
Dank en groet,
Jeroen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zitten meestal verwerkt in de binnenspiegelsteun. Er moet ergens een instelknop zijn, die de gevoeligheid van de sensor beinvloedt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De werking van de regensensor is gebaseerd op een optisch principe. Een lichtdiode geeft licht af, en dit zo dat bij een droge ruit vrijwel al het licht op een lichtsensor weerkaatst wordt. Is de ruit besneeuwd of nat, dan verandert het reflectiegedrag: hoe meer sneeuw of water er zich op het oppervlak bevindt, des te minder licht er weerkaatst wordt. Bij de huidige regensensor wordt er infrarood licht gebruikt in plaats van het zichtbare licht dat tot dusver gebruikt werd. Daardoor kan de sensor in het zwarte gedeelte van de voorruit aangebracht worden en is hij niet zichtbaar van buitenaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heey Jeroen...

De sensor zit bij de achteruit kijk spiegel, moet je van buitenaf kijken zeg maar... Zelf zou ik er niet aan knutselen, terug naar de dealer, en laten repareren:)
Hoop dat je genoeg weet
Met vriendelijke groet,
Glenn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is de snelheidsinstelling van de interval tegelijkertijd de regelaar voor de gevoeligheid in de automatische stand. Voor de rest valt er weinig aan te doen en moet de dealer ernaar kijken (module verwisselen als die fout blijkt te zijn)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Hallo Jeroend,

Op je ruitenwisserhendel kun je de gevoeligheid instellen, de sensor zit onder je voorruit bij je binnenspiegel.
Je voorruit is daar zwart en je ziet een soort "gel" ,dat is de sensor.

Je kunt het eenvoudig testen/stellen door er water op te spuiten.

Succes,
Leonard

Toegevoegd na 10 minuten:
water spuiten met een plantenspuit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sensor werkt dmv licht inval.
Als er water op de ruit ligt, wordt de lichtinval op de sensor verandert en geeft de sensor een andere waarde door naar de computer en worden de ruitenwissers aangestuurd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding