Mag je, rijdend op een doorgaande snelweg naar de linker weghelft om invoegend verkeer onbelemmerd te kunnen laten invoegen?

De regel is dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden. Maar in voormelde situatie twijfel ik. Ik denk dat het niet mag, ook al is het op zich netjes om te doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
7.7K

Het beste antwoord

Invoegend verkeer/auto's moeten wachten totdat er een gaatje aankomt, dan moeten zij hun snelheid verhogen en mogen zij invoegen.
Vaak hebben de invoegers al een snelheid voordat zij kunnen invoegen en rijden dan ook nog door verder dan de invoegstrook.

Wij zijn soms zo vriendelijk dat we verkeer dat geen voorrang heeft voorrang geven. Is aardig, maar ook verwarrend, Invoegend verkeer neemt vaak voorrang, in de zin van ...dat mag wel... we krijgen wel de mogelijkheid/voorrang!

[Als er links geen verkeer is, kan de rechtdoor rijdende auto een baan opschuiven, ja, maar waarom niet gewoon even wachten door de niet voorrang hebbende invoegende van rechts?]

Het mag NIET, omdat je rechts moet rijden, zo veel mogelijk rechts.
Geleerd op autorijles: 'Houdt je bij de regels en wees geen dame of heer door een ander voorrang te geven, neem je eigen voorrang.'
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus. Helemaal juist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Het antwoord is wel juist.
Vaak bevordert het je eigen veiligheid.
De invoegers gaan er bij voorbaat al vanuit dat men een baan naar links opschuift als dat probleemloos kan. Jammer van die laatste opmerking: 'neem je eigen voorrang'.
Voorrang neem je niet, voorrang krijg je of verleen je, er valt dus niets te nemen ::))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat het niet mag? Plaats op de weg is rechts ja. Maar je mag toch ook inhalen, dan blijf je toch ook niet zo veel mogelijk rechts?
Onnodig links rijden mag niet, maar als er iemand wil invoegen en er is ruimte links, dan kun je dat moeilijk onnodig links rijden noemen. Het is niet verplicht, dat is heel wat anders...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc "Jammer van die laatste opmerking: ‘neem je eigen voorrang’.
Voorrang neem je niet, voorrang krijg je of verleen je, er valt dus niets te nemen ::))" Kennelijk wel, als ik doorrijd in de rechter rijbaan dan heb ik voorrang en ik neem mijn voorrang. Als ik een rijbaan opschuif naar links geef ik de invoegende auto voorrang. Een beter voorbeeld: als er lange file vorming is, waar er ingehouden wordt door de rechtdoor gaande auto om de auto op de invoegstrook de kans te geven in te voegen en daarbij zijn eigen voorrang niet neemt. Invoegende auto moet wachten krijgt geen voorrang omdat ik die niet geef, klopt, maar ik neem dan dus wel mijn voorrang, die geeft niemand die heb ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De voorrangsregels bepalen wie in het verkeer voorrang verkrijgt en wie voorrang moet verlenen. Voorrang wordt geregeld met voorrangsborden en voorrangsafspraken. Deze afspraken gelden alleen voor bestuurders. Als bestuurder moet je soms voorrang geven en soms voorrang krijgen. Maar nooit nemen!!
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-01-01
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze vraag maakte deel uit van een CBR theorie-examen. Geen uitwerking van de gegeven antwoorden dus en dat is op zich ergerlijk te noemen. Maar goed. het RVV er maar eens op nageslagen (met dank aan @Joanne). Artikel 3 lid 1 bepaalt dat bestuurders zo veel mogelijk rechts moeten rijden. De wet benoemt een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een snelweg is verdeeld in meerdere rijstroken en sprake is van een file of wanneer je wilt inhalen. In die situaties mag je van artikel 3 afwijken.
Van rijstrook wisselen om invoegend verkeer de ruimte te geven is weliswaar beleefd, maar strikt genomen niet toegestaan. De wet maakt voor deze situatie nl geen uitzondering op artikel 3 en dus zul je netjes rechts moeten blijven rijden. Het invoegend verkeer mag rechts inhalen of vaart minderen om in te kunnen voegen, echter omdat invoegen een bijzondere manoeuvre is, moeten zij het doorgaande verkeer voorrang verlenen. De praktijk is echter anders, maar dat telt niet op een theorie-examen. Jammer dat het CBR dit soort vragen in een examen opneemt. Een beetje flauw zogezegd. Het antwoord van Jodokus verkies ik daarom tot het beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci!
Een beetje extra uitleg is nooit verkeerd, @pdteensch.

Andere antwoorden (3)

Bovenstaand antwoord is niet helemaal juist. Het is niet verboden om naar links te gaan voor invoegend verkeer. Als je schade maakt door je uitwijkactie zit je wel fout. En het is verboden als je verkeer op die linkerbaan hindert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat mag. Het hoeft niet, maar het mag wel. Uiteraard alleen als de linker rijstrook ook vrij is en je met je sociale actie niet een ander hindert.

Ik heb bij mijn rijles geleerd dat als het veilig kan, zonder verkeer op de linkerstrook dus, het ook de voorkeur heeft. Het bevordert dan de doorstroming, invoegend verkeer kan gelijkmatiger op snelheid komen en heeft beter overzicht. Dus beter voor de verkeersveiligheid en beter voor het milieu.

Omdat er vaker verwarring over is en er zelfs mensen zijn die menen voorrang te hebben als ze willen invoegen, heeft de ANWB er een filmpje voor gemaakt.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar is het weer: 'degenen die menen voorrang te hebben'.
Voorrang verleen je of voorrang krijg je.
Bordensteker
6 jaar geleden
Ik zoek (en vind) mijn heil in het antwoord van Inekez1. Lees anders maar eens wat Wikipedia hierover vertelt (httIk zoek (en vind) mijn heil in het antwoord van Inekez1. Lees anders maar eens wat Wikipedia hierover vertelt (https://nl.wikipedia.org/wiki/Toerit ):
“Het is gebruikelijk dat een automobilist op de rechterrijstrook, indien dit enigszins (veilig) kan, ruimte maakt voor de invoegende automobilist, __bijvoorbeeld__ door naar de linkerrijstrook uit te wijken. Wanneer dit niet gebeurt, bijvoorbeeld omdat de linkerrijstrook al bezet is, moet de invoegende automobilist voorrang verlenen aan de auto's op de snelweg. Een autosnelweg is immers altijd ook een voorrangsweg. Wanneer er op de snelweg (wegens bijvoorbeeld extreme drukte) geen ruimte tot invoegen is, schrijven de verkeersregels voor dat men vóór het begin van de invoegstrook moet wachten. In praktijk gebeurt dit niet en probeert men toch een plaats in de rij op de snelweg te krijgen. Wanneer men (op volle snelheid) het eind van de invoegstrook bereikt zonder in te (kunnen) voegen komt het ook wel voor dat automobilisten doorrijden over de vluchtstrook totdat er wel plaats is. Ook dit is eigenlijk verboden daar de vluchtstrook bedoeld is voor noodgevallen. Anderzijds is het moeilijk te anticiperen of er ruimte is tot invoegen, en zijn de alternatieven (dan wel stilstaan dan wel met brute dwang alsnog invoegen) eveneens verboden of gevaarlijk.” Welnu: de invoegers moeten dus voorrang verlenen maar kúnnen dat vaak helemaal niet.
Dan is het aan de anderen (de rechtsrijders op de snelweg) om in elk geval niet de niet-spontaan-verleende-voorrang te némen. En zo kan het soms best verkieslijk zijn om dan toch maar zelf naar links te gaan indien dat kan. Kwestie van verkeersinzicht, dat nodig is, omdat de regels hier en daar tekortschieten. Verder hebben we altijd nog Artikel 5.
Voor het geval dat sommige gedragingen niet geregeld zijn, voorziet Artikel 5 van de Wegenverkeerswet in de bepaling van het dan gewenste gedrag. Dit artikel 5 wordt het ook wel het 'kapstokartikel ' genoemd:
“Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.” Mijn stem voor het hier wenselijke gedrag buiten het theorielokaal gaat naar Inekez1.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is hier inderdaad nogal een verschil tussen theorie en praktijk. Ik denk dat ik niet de enige hier ben die tijdens mijn eerste rit na het examen zelf de snelweg opging en maar wat blij was als mensen even opschoven zodat ik rustig kon invoegen met - in mijn geval - mijn rolstoelbus waarmee ik iets minder snel kan optrekken en iets minder wendbaar ben dan een personenauto is. En zeker als ik een vrachtwagen zie aankomen die wil invoegen en die z'n knipperlicht al aanheeft, dan maak ik dat ik wegkom uit die dode hoek - en als dat veilig en soepel kan door even op te schuiven, dan doe ik dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals @Lies12 al aangeeft Van oudsher gaan theorie en praktijk niet altijd gelijk op.
Ik kan het niet genoeg benadrukken: men heeft géén recht op voorrang maar krijgt voorrang of moet voorrang verlenen.
Meer anticiperen (verplicht in de zeescheepvaart en binnenvaart) en minder op je strepen staan maakt de samenleving, vooral in het verkeer, een stuk prettiger en veiliger voor de ander en voor jezelf.
nee, je mag niet zomaar op de andere weghelft gaan rijden, anders dan voor inhalen of uitwijken voor een gevaarlijke situatie. invoegen is geen gevaarlijke situatie, het is namelijk een bekende/op de weg aangeduide situatie. daarnaast is de wetgever heel duidelijk in deze situatie... de invoeger moet zich aanpassen en is ondergeschikt aan de hoofdrijbaan. in de 5 seconden die ik aan een google search heb besteed, kwam o.a. dit naar boven (zie bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bron is van Info.nl, amateur infoteur Jvd. De teksten ontstaan uit zoeken, plukken en samenvoegen van teksten op Internet.