Is 'op de motor remmen' goed of juist schadelijk voor je auto?

(woordgrappen over de formulering mag je zelf bedenken, liever niet hier posten)
'Op de motor remmen' als in 'remmen door terug te schakelen' van bijvoorbeeld de 4 naar de 3. Voor regulier benzine-aangedreven voertuig, niet hybride of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.8K

Het beste antwoord

Op de motor remmen is goed en als je het goed gebruikt door bijv. tijdig je gas los te laten als je voor een stoplicht moet stoppen ook besparend.
Je hoeft dan niet echt terug te schakelen als je dat wel doet moet je zorgen dat je niet in een te lage versnelling zit waardoor de motor teveel toeren maakt.

Diesel motoren zullen door hun hogere compressie meer remmend vermogen hebben dan een benzinemotor.
Auto's met een automatische versnellingsbak remmen bijna niet af op de motor met als gevolg dat die aanzienlijk meer remmen verslijten.

Als je op een lange afdaling (met of zonder aanhanger) zit moet je wel op je motor afremmen anders verbranden je remmen en een dusdanige snelheid (of eigenlijk langzaamheid) aanhouden dat je motor voldoende remmend vermogen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik trap altijd ver van tevoren me koppeling in.. en laat me gewoon rustig uitrollen met een motor op 1000 toeren ipv 2500, volgens mij is dat nog wat zuiniger maar of het goed is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet zuiniger en je maakt ook nog eens gebruik van het remmende vermogen van je motor.
Door je gas los te laten stopt de brandstoftoevoer nagenoeg helemaal als je je koppeling intrapt verbruikt hij meer.

Andere antwoorden (6)

Als je dut met beleid doet is het goed voor je auto. Je bespaart veel op je remblokken. Het moet wel met beleid gebeuren anders verniel je zowel je motor als de koppeling...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, wel met beleid. ik vervang liever mijn remblokken dan mijn koppelingsplaten!
Op de motor afremmen is prima. Het spaart benzine, want als je bij een rijdende auto het gas loslaat, gaat de toevoer helemaal dicht terwijl de auto uitrolt. En ook je remblokjes/remschijven varen er wel bij, want die slijten veel minder. Verder zou ik niets kunnen bedenken waarvoor afremmen op de motor schadelijk zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal jaren terug is ‘het nieuwe rijden’ geïntroduceerd. Deze rijstijl kan je veel brandstof besparen. Een onderdeel van het nieuwe rijden is remmen op de motor. Dit is echter veranderd ten opzichte van een aantal jaren geleden. Remmen op de motor door terug te schakelen (en dus een hoger toerental) is niet meer nodig. Moderne benzine- en dieselauto's met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn namelijk voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet 'aan de gang' hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert. Dit vermindert bovendien de slijtage van de remmen, waardoor de levensduur hiervan verlengd wordt en de onderhoudskosten omlaag gaan. Net als bij het rijden met een zo constant mogelijke snelheid heeft het op deze manier afremmen op de motor naast een gunstig effect op het verbruik, ook een positief effect op de uitstoot van uitlaatgasemissies (zoals CO2 en NOx), de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het comfort aan boord van een auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt inderdaad, in ieder geval voor nieuwere auto's. Ik heb zelf jaren een Marbella uit '91 gereden, daar was het net anders. Bouwjaar wel van na 1990, maar de techniek bepaald niet. Sowieso werkt het 'nieuwe rijden' niet echt als je maar vier versnellingen hebt, je kunt geen 50 rijden in dezelfde versnelling die bedoeld is voor 140. Maar in het algemeen: inderdaad gas loslaten, uit laten rollen in de versnelling. Rempedaal alleen gebruiken voor zover nodig.
Op de motor remmen is goed want het bespaart je benzine. BELANGRIJK: sinds kort mag dit niet meer tijdens je praktijk examen autorijden dus daar moet je het dan maar even met de rem doen als je niet wil buizen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar heb je dat "buizen" weer... Voor mij is dat nog steeds iets dat je op een avondje met vrienden doet, met wat drank en nootjes erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vroeg me ook al af waar die uitdrukking vandaan komt.
Kimath
13 jaar geleden
waarschijnlijk komt deze persoon uit België, daar word de term buizen vaak gebruikt voor zakken voor een examen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat had ik gisteren (eergisteren?) geleerd bij een andere vraag. Best leerzaam, dat GV! Voor mij is buizen een avondje "voor de buis hangen" met een aantal vrienden/vriendinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijffie, vanavond ff een portie buizen? al doen we het tegen heug en meug, buizen zulle we. je kan toch wel gewoon Nederlands praten? kom op nou ik ga toch ook niet zoals bovenstaand hier op GV praten.. even normaal doen. buizen = neuken in mijn vocabulaire.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel vreemd dat het bij ons nog steeds gewoon aangeleerd wordt en zelf erop wordt gewezen dat op de motor afremmen een onderdeel is van goed anticiperen en het "nieuwe rijden" en ik dacht dat met "buizen" pijpen bedoelt wordt. (ach zal wel nieuwe spelling zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anticiperend rijden is nog altijd beter dan 'het nieuwe rijden om enkele tienden procent zuiniger te rijden'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik kom inderdaad van belgie, en in belgië wil dit zeggen: niet slagen, bijvoorbeeld bij een proefwerk.0
Het is goed omdat je zelf veel controle hebt over het remmen, maar.. het is nou eenmaal eenvoudiger om je remmen te vervangen dan je motor of drukgroep (of versnellingsbak in extreme mate).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord op deze vraag is je maakt je koppelingset helemaal kapot ermee

Het is wel belangerijk tijdens remmen niet gelijk je koppeling in te drukken anders gaat je auto uit balans maar terug schakelen en op hoge toerental auto laten afremmen naar mijn mening of juist argument strek op tegen je zult wel zien als je € 1000 euro voor dubbele vliegwiel zal betalen bij de garage door die schakel gedoe