Wanneer is het verstandig om je auto in te ruilen?

Wanneer is het slim om een auto tot zijn dood te blijven rijden en wanneer is het verstandig om hem in te ruilen voor een andere (tweedehandse) auto?

Welke factoren spelen een rol in die keuze? (behalve emotionele waarde ;))

En als je een reparatie moet laten doen die meer kost dan de auto waard is, ben je dan niet al veel te laat met je keuze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Antwoorden (7)

Dat is een moeilijke vraag want dat ligt gewoon aan wat er allemaal kapot gaat en dat kun je niet weten.
Maar als de kosten van repareren telkens hoog zijn dan kun je beter een andere kopen.
Een reparatie laten doen die meer kost als de auto waard is ,is altijd dom.
En het ligt er ook aan of je de financiele middelen hebt om een nieuwe{re} te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je merkt wel dat ik er totaal geen verstand van heb... Dat de banden een keer aan vervanging toe zijn begrijp ik nog wel. Maar kun je stellen dat er bepaalde reparaties zijn die er op wijzen dat je auto aan vervanging toe is? Of ligt het ook weer niet zo simpel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zegt de garagehouder bij de APK keuring wat er binnenkort aan de auto moet gebueren.
Je kunt hem dan vragen een offerte te maken wat dat gaat kosten en dan zelf de overweging maken of de auto dat waard is.
Ik denk ook dat je het zou moeten doen als de reparaties meer kosten dan je auto waard is. Want als je er straks echt niet meer mee kunt rijden heb je een groter probleem dan je mischien al had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de auto nog vrij is van roest en rottingsverschijnselen en het ziet er naar uit dat die verschijnselen er voorlopig ook niet komen + je hebt weinig tot geen reparaties dan kun je de auto rustig blijven rijden!

Banden, uitlaten, remmen, distributieriem etc., slijten bij een nieuwe auto ook, dus dat is geen reden.

Als er een reparatie aan zit te komen die richting de dagwaarde van de auto loopt dan is het het overwegen waard om in te ruilen.

Maar dan nog kan het best de moeite waard zijn om te repareren.
Dat is ook een beetje afhankelijk van de onderhoudshistorie.

Stel dat er een reparatie van 1000 euro aan komt, en de monteur garandeert dan dat je weer een technisch goede auto hebt, dan zou je het kunnen overwegen om te repareren!

Want ruil jij een oude auto in + 1000 euro dan is het ook maar afwachten wat je koopt!

In de prijsklassen tot ca 1500 euro is het moeilijk om iets goeds te vinden waarmee je weer jaren vooruit kunt!

Het is ook afhankelijk van wat voor auto je hebt!
Een toyota, volvo, audi of vw, is oerdegelijk, maar heb je een oude subaru of citroën of id die zijn sneller aan hun eind.
Een opel roest al in de folder,en een renault slurpt de centen uit je zak aan reparaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vorige auto,een citroen AX van 1995 heeft me 2 jaar lang overal naartoe gebracht.
Dit autootje had ik gekocht voor 1000 euro met in het achterhoofd : zolang er geen dure reparaties zijn rij ik er mee door.
In mei kwam hij nog makkelijk door de keuring maar 2 maanden later ging vrij plotseling de koppeling kapot.
Reparatie zou minstens 500 euro gaan kosten.
Mijn grens voor reparatie had ik van tevoren gesteld op 350 euro dus ik heb meteen een andere auto gekocht.
De citroen heb ik gewoon afgestaan aan de garage nadat ik mijn spullen er uit had gehaald.
Afschrijving in dit geval is 500 euro per jaar,niet slecht toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de reparatie(s) meer gaan kosten dan de auto waard is ben je volgens mij wel op het punt belandt dat je heel diep na moet gaan denken over vervanging. Maar als je op dat moment niet over de middelen beschikt om een andere auto te kopen doe je er goed aan op een rijtje te krijgen wat voor onderhouds- en reparatiekosten er op korte termijn te verwachten zijn. Bij oudere auto's loop je een hoge kans dat de ene reparatie de andere opvolgt en je kunt je afvragen of het dan niet slimmer is te proberen de auto rollend en APK-gekeurd te houden met een minimum aan onderhouds-en reparatiekosten en geld opzij te gaan leggen voor de koop van een jongere (betere) auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan je financiele middelen, je noodzaak een auto te hebben en of je een goede/mooie/nieuwe auto waardeert.

Economisch gezien is het het beste om met je auto te blijven rijden totdat er een reparatie nodig is die meer kost dan je auto waard is. TENZIJ je zelf weet dat je auto slechter is dan hij zou moeten zijn voor zijn leeftijd.

Stel dat een gemiddelde auto zoals jij die rijdt nog 2000 euro waard is terwijl jij weet dat de jouwe vaak problemen heeft (een maandagochtendmodelletje) dan is het de moeite waard om voor 2000 euro een vergelijkbare auto te kopen.

Maar hoe minder de auto waard is, hoe langzamer de afschrijving gaat. Dus zodra jij de auto inwisselt + bijbetaald voor een nieuwer model gaan de kosten omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt heel erg af van wat voor auto je hebt. Bij sommigen is de restwaarde namelijk al heel snel niets meer, bij anderen nog wel. Hoe dat zit lees je in het artikel hieronder: