Hoe weet ik dat ik de snelheidsbeperkingen van wegwerkzaamheden voorbij ben ?

Vaak zie je een bordje 'wegwerkzaamheden' en een bord met een beperkte maximum snelheid van b.v. 50 km/u of 30 km/u, maar dan ontbreekt het bordje einde alle ge- en verboden.

Ik hoor verschillende verhalen m.b.t. tot het punt dat je weer de normale snelheid aan mag houden.

Sommigen hebben het over dat er altijd een bord moet staan met een einde alle ge- en verboden, een andere maximum snelheid of een begin resp. einde bebouwde kom.

Anderen hebben het er over dat de beperking automatisch stopt bij de eerstvolgende kruising, of T-splitsing. Maar of een uitrit ook als zodanig telt, daarover zijn de meningen verdeeld. :-S

Weer anderen hebben het er over dat wanneer je de wegwerkzaamheden visueel voorbij bent, dus wanneer je geen rood-wit gestreepte borden of pionnen e.d. meer ziet.

Ik weet het ondertussen niet meer. Wie kan mij helpen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

Normaal gesproken staat er een bord einde wegwerkzaamheden. Maar om de een of andere reden staan deze er niet altijd. In dat geval geldt het volgende:
Na een kruising of theesplitsing vervalt de snelheidsbeperking. De reden hiervoor is simpel diegene die uit een zijstraat komt hoeft immers niet op de hoogte te zijn van de snelheidsbeperking.
Een uitrit geldt niet als straat. Ook hier is een achterliggende gedachte voor. Mensen die immers aan een straat wonen zijn ook op de hoogte van wegwerkzaamheden of snelheidsbeperkingen.

Dit geldt immers niet alleen voor wegwerkzaamheden maar ook voor bijvoorbeeld een snelheidsbeperking als 60 km/u buiten de bebouwde kom (m.u.v. een wit bord dat aangeeft zone 60km/u)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lekker volledig antwoord. Bedankt !

Andere antwoorden (2)

Er hoort een wit rond bord met schuine zwarte strepen te staan, of een bord einde 30/50, als dit ontbreekt moet de eerst volgende splitsing aanhouden, in- en uitritten horen daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat altijd aan het eind van de beperking een opheffing van de beperking.