Als je met een hybride rijdt in het centrum van een stad , horen de mensen je helemaal niet aankomen.Wat nu?

Claxoneren is uit den boze.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

In de ideale situatie dat iedereen compleet volgens het boekje zich aan de verkeersregels houd zou dit in principe nauwelijks een probleem zijn, jammer dat dat niet het geval is. Je zou het voornamelijk als lastig zien bij wegen waar de fietsers en de autos de zelfde weg delen zodat het niet een 'uitzonderingssituatie' is waarbij rechts en links word gekeken, kortom extra opgelet.
Wegen zoals in het centrum van een stad dus, nou is er wel het geluk dat bij die wegen het snelheidslimiet extra laag liggen en een dodelijke botsing en extreem letsel zeer onwaarschijnlijk is. Het blijft natuurlijk een zeer onwenselijke situatie.
Het lijkt mij dat als de regel is dat auto's stil zijn mensen automatisch daar meer op gaan letten en het probleem zich zo oplost, maar helaas is dit alweer niet het geval.
Om maar eens mijn idee van een antwoord te gaan formuleren, ik denk dat er op wegen waar dit een probleem zou zijn er meestal al extra goed opgelet zal worden maar dat maatregelen zoals het duidelijker verdelen voor de weg voor de stads fietser mogelijk zou helpen zodat het een beter in te schatten situatie word. Verder heb je nog de al eerder geopperde mogelijkheid van geluid toevoegen aan de auto dat voor in de stad ingeschakeld kan worden hoewel dit ironisch zelf ook eerst als probleem werd betiteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Elke weggebruiker wordt geacht om op te letten op het overige verkeer, de verkeersregels te volgen, en naar de situatie te handelen. Hoe veel of hoe weinig geluid de weggebruikers genereren, maakt daarbij dus niet echt uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon geduld oefenen ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen wanneer er dreigend gevaar aanwezig is mag er met licht- en geluidsignalen geseind worden, bijvoorbeeld wanneer je denkt dat iemand niet zit op te letten en jou daarom niet ziet.
Je mag met je motorvoertuig niet onnodig geluid maken. Het is dus verboden te claxoneren zonder aanleiding.
Zo staat het in de wet.\

Als nu claxoneren verboden is,en het gevaar van een aanrijding dreigt,en je kunt niet op tijd stoppen.Wat is dan belangrijker,iemand aanrijden en misschien zwaar verwonden met het excuus "ik mag niet claxoneren"of een klap op die tuter geven en geen ellende veroorzaken?Ik denk dat indien er een wetshandhaver ,indien aanwezig, op dat moment de situatie bekijkt,hij/zij geen proces verbaal geeft.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, dit probleem is een keer ergens besproken en ik weet niet meer waar helaas. Wel weet ik dat er het idee was om zulke auto's te voorzien van installaties die, geloof het of niet, auto geluiden maken. Op die manier kunnen andere mensen de auto's wel horen.

Dit heeft het nieuw ook nog gehaald een tijdje terug.

In grote steden met veel fietsers zullen deze auto's gevaarlijk zijn omdat de gemiddelde fietsen, student bedoel ik nu, niet echt oplet of muziek in heeft of een telefoon bekijkt. En als je dan niets hoort kan het betekenen dat je tegen een auto oprijdt. Moeten ze maar opletten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna elke fietser en wandelaar heeft tegenwoordig toch een koptelefoon op en in iedere auto knalt de muziek uit de speakers! Dus beter opletten moeten we nu toch al. Dan zijn we er straks helemaal aan gewend dat we auto's niet meer horen aankomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Patrick;

Dat een hybride of electrisch voertuig volkomen geruisloos is klopt niet; ook karretjes als die van de melkboer zijn electrisch, maar niet 100% stil. Veel erg luxe auto's hebben een verbrandingsmotor die in het stadsverkeer ook nagenoeg niet te horen is; de banden maken daarbij het meeste geluid. Bovendien hebben we altijd al met bijna geruisloze verkeersdeelnemers te maken gehad (fietsers, voetgangers) en zijn er ook mensen die doof zijn of om andere redenen (iPod?)veel verkeer niet kunnen horen. Nix nieuws dus zal er ook weinig veranderen. Behalve de herrie op straat misschien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er een oplosing moet komen voor visueel gehandicapten (blinden)
Andere mensen moeten gewoon uitkijken Het is dom om een koptelefoon te dragen met harde muziek hoe dan ook. Je stelt je zelf buiten de maatschappij terwijl je er wel deel van uit maakt.