Waarom moeten auto's aan de voorkant van het voertuig ook een nummerbord hebben en voertuigen zoals motors en brommers niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leidend is altijd de nummerplaat achter. In Canada bijvoorbeeld hebben auto's voor geen nummerbord. En België bijvoorbeeld is het laatste EU land zonder EU-logo in het nummerbord. De nummerborden in België met EU-logo zitten aan de voorkant, dat is geheel vrijwillig. Maar de officiële nummerborden (de achterste dus) zijn nog steeds die rare, verweerde rood-witte plaatjes zonder EU-logo. Vanaf 2010 komt daar verandering in: België wordt dan het laatste land dat de EU-nummerborden dan invoert.

Het beste antwoord

Ha, die Sith;

Oorspronkelijk hadden auto's en motoren in veel landen voor én achter een nummerplaat om het voertuig makkelijk te kunnen identificeren. Brommers hebben pas sinds kort een kenteken, daarvoor hadden zij achter alleen een verzekeringsplaatje zitten en nog eerder zelfs dat niet.
Ik meen dat een nummerplaat vóór bij tweewielers niet meer hoeft omdat het een gevaarlijk scherp uitsteeksel is dat andere verkeersdeelnemers zou kunnen verwonden. Overigens is een nummerplaat op motorsikkels o.a. in Groot Brittanië wel heel lang verplicht geweest; het stond dan vaak in lengterichting op het voorspatbord en was van twee kanten leesbaar. En in de VS zijn in een aantal staten nummerplaten voor op auto’s weer niet verplicht uit oogpunt van rechtsgelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

vroeger hadden motoren ook een nummerbord op het voorspatbord. omdat een een bord in die stand moeilijk te fotograferen is, hoeft het niet meer.