Waarom moet de accu van een elektrische auto worden opgeladen?

Dit klinkt als een domme vraag. Wat ik bedoel is: de acceptatie van de elektrische auto wordt niet alleen beperkt door de geringe actieradius, maar ook door het feit dat het opladen van de accu zo lang duurt. Een tankstop van een uur, daar word je niet blij van.

Waarom wordt er niet over gedacht, de elektrische tankstations op te zetten als accu-uitwisselaars? Dat vereist dat we wereldwijd hetzelfde soort accu gebruiken, maar op dit vroege moment moet dat nog af te spreken zijn.

Als de accu in de bodemplaat van de auto zit, zou een tankstop bestaan uit het loskoppelen van de lege accu en het aankoppelen van een nieuwe, volle accu. Dat gaat binnen twee minuten.

Het tankstation kan vervolgens de oude accu opladen. Dat mag dan best een paar uur duren, da's niet van belang.

Is dit een plan? Wordt er al over gedacht? Zo niet: waarom niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

M.b.v. krachtstroom kan je accu's supersnel opladen. Je systeem met verwisselbare accu's is zojuist (in Japan, meen ik) gepresenteerd. Toegevoegd op 02-06-2009 13:37:53 Het wisselen aldaar gaat even snel of net iets sneller als benzine tanken, zo was de constatering. Je rijdt je auto ergens naartoe, je blijft gewoon zitten, en de robot vervangt de accu. Toegevoegd op 02-06-2009 13:44:48 Hmm... Ik zie dat Renault zo'n station heeft gemaakt: http://www.nu.nl/auto/1964215/better-place-heeft-eerste-accuwisselstation.html In 80sec. wordt de accu gewisseld. Ik meen echter ook een ander artikel gelezen te hebben waar 't over Japan ging en een wisseltijd van 3 minuten werd genoemd. Toegevoegd op 05-06-2009 09:55:16 Ah... Ergens in Israël gaat men 18 van die accuwisselstations neer zetten: http://www.groenopweg.nl/autonieuws/11834/18-oplaadpunten-Better-Place-bij-winkels. In Japan kan 't accuwisselen 'straks' in 40 seconden.

Lijkt een goede oplossing, maar een accu van een elektrische auto is wel iets groter (en zwaarder) dan van een gewone auto. Het zal nog een heel karwei worden om die om te wisselen. Daar komt dan nog bij dat je een flink grote opslag moet hebben.

ten eerste: wat jij aangeeft gaat sowieso niet werken, het ''accu-wisselen'' weet je hoeveel mensen er nu bij een tankstation tanken, rond de 600 man per dag, en dan heb ik 't over een klein tankstation. dat zou dus betekenen, 600 accu's per dag (kleinste station) per dag. dit is toch niet haalbaar... ten tweede: er worden al snelladers gemaakt (sterker nog die zijn er al) dat een tankbeurt (van stroom) nog geen 15 min gaat duren,

Hier wordt uiteraard al over nagedacht. Het enige probleem is dat de hedendaagse accu's toch geen toekomst hebben. Ze hebben veel te weinig capaciteit en van de grondstof Lithium (de beste accu) is maar net genoeg om aan de vraag voor mobiele telefoons te voldoen. Tevens ligt het probleem ook vooral in de spanning van het elektriciteitsnet. Deze draagt ook voor een groot deel mee aan de lange oplaat tijd. Wat er dus in de toekomst moet gebeuren om de elektrische auto echt functioneel te maken is het aanleggen van een nieuwe elektriciteitsnet en het ontwikkelen van een ander soort energie drager. Ook zal de vraag naar electrisiteit voor gebruik voor de auto zo groot zijn dat het hedendaagse net overbelast zal raken. Het is nu al zo dat het rendement van een windmolen/turbine voor 80% beperkt wordt omdat het elektriciteitsnet de energie toevoer van een windmolen/turbine niet aan kan. Toegevoegd op 02-06-2009 13:32:28 Niet het enige probleem dus, één van de.... maarja wel het enige probleem van de accu. Maar niet van de hele situatie. Als je snapt wat ik bedoel.

De stroom is te goedkoop ten opzicht van vloeibare brandstof... Dat is de werkelijke reden waarom er geen push zit van de overheid... Als de elektrische auto gemeengoed wordt, heeft de overheid een gigantisch probleem... Ze kunnen die auto´s niet opladen allemaal voor die prijs... Dan moeten ze dure olie kopen en daar goedkope stroom van maken, hoelang kan dat duren? Daarom komen er geen oplossingen zoals jij die voorstelt...

Er zijn al mogelijkheden om een auto in 12 minuten op te laden. En verder wordt de kinetische energie die gegenereerd wordt met remmen al gebruikt voor het opladen van een auto. Technologie zal snel uitbreiden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100