Algerije beschikt over reuze voorraden aardgas en olie. Nochtans is dit een land van de derde wereld. Waar gaan die inkomsten naar toe?

Marokko en Tunesië en Egypte zijn heel toeristisch. Algerije is uit den boze in reisagentschappen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
2.5K

Het beste antwoord

Als gevolg van de hoge olie- en gasinkomsten, kan de Algerijnse overheid een investeringsprogramma van 140 miljard US dollar tot 2009 opzetten voor de opbouw van het land. Ongeveer 70 procent van deze investeringen vindt plaats in de ontwikkeling van de infrastructuur, de woningbouw en de uitbreiding van openbare instellingen zoals ziekenhuizen, scholen en universiteiten.

Ondanks de grote kapitaalinstroom, is het inkomen per hoofd van de bevolking relatief laag en de werkloosheid hoog. Dit wordt veroorzaakt doordat het vermogen van de economie om investeringen te verwerken gering is door plannings- en coördinatieproblemen. Positief is wel dat de overheid in staat is gebleken de inflatie in toom te houden.

De groeiverwachting voor de komende jaren is positief. De Algerijnse overheid houdt rekening met een gemiddelde jaarlijkse economische groei van 5 à 6 procent. Ook wat betreft import wordt een sterke groei verwacht voor de komende jaren.

Het toerisme stond eind 1990 nog in de kinderschoenen.Het was ook de tijd van de verkiezingen waarbij het FIS de overwinning behaalde. Iedereen weet inmiddels wat dat voor consequenties had. Het volgend jaar was Algerije al minder in trek en daarna kwam er een stilte. Er gaan de laatste jaren practisch geen toeristen meer naar toe. Heel jammer want het land heeft veel te bieden. Het is een arabisch land, met vriendelijke bevolking, nog niet gewend aan veel toeristen. Je wordt nog niet aangesproken, wel bekeken. Het tourisme is mede niet in trek,omdat het nu niet uitgesproken veilig is voor buitenlanders,en schijnbaar wordt hier niet veel aan verbeterd.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Patrick;

Een aantal jaren geleden heeft (o.a.) Shell een concessie gekregen om in Algerije naar gas en olie te gaan zoeken. Zodra zij hier exploitabele bronnen aantreffen moeten die in samenwerking met de Algerijnse staatsoliemaatschappij Sonatrach in productie genomen gaan worden.