Welk paspoort moet ik tonen als ik een dubbele nationaliteit heb?

Ik ben Vietnamees, en heb dus een Vietnamees paspoort. Onlangs heb ik ook de Nederlandse nationaliteit gekregen omdat ik getrouwd ben met een Nederlander. Dat betekent dus dat ik 2 nationaliteiten heb. En ook 2 paspoorten. Nu gaan wij binnenkort naar Vietnam op vakantie. Welk document moet ik nu overhandigen aan de douane? Wij hebben tevens een overstap op Frankfurt (Duitsland).
En als wij weer terug gaan?

De website van de rijksoverheid is er heel makkelijk in; http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/welk-paspoort-moet-ik-tonen-als-ik-een-dubbele-nationaliteit-heb.html

'Reizen naar buitenland met dubbele nationaliteit
Heeft u de Nederlandse nationaliteit en een andere nationaliteit? En wilt u naar het buitenland reizen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Daar kunt u informatie krijgen over het paspoort dat u moet gebruiken om het land binnen te komen.'

Aangezien een aantal ambasades of consulaten zelden iets laten weten per e-mail, is het handig om iets officieels te lezen zodat ze dalijk niet een stempel in het verkeerde paspoort zetten....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zelf heb de Nederlandse en de Turkse nationaliteit. Als ik in Turkije aankom wilt de douane ze allebei zien, maar in Nederland alleen mijn Nederlandse.

Antwoorden (1)

Ik heb zelf ook 2 nationaliteiten, ik laat altijd stempelen in het paspoort van het land waar ik woon (NL dus). Als ik op vakantie ga moet ik bij het uitchecken op het vliegveld wel mn 2e paspoort erbij geven. Omdat je de nationaliteit hebt hoef je daarom geen visum aan te vragen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Om antwoord te geven op je vraag, je kan zelf kiezen welke paspoort je toont/stempelt. Op de terugreis dien je wel de paspoort te kunnen tonen die je op de heenreis hebt gestempeld, zo kan de douane zien hoelang je bent gebleven etc.