Ik wil graag mijn externe harde schijf neemenen in het vliegtuig. Kan ik hem het beste in mijn koffer of in mijn handbagage vervoeren?

Ik hoorde namelijk dat de scans de harde schijf kapot kunnen maken. Maar denk dat de scans voor handbagage minder sterk zijn. Klopt hier iets van? Bedankt voor het advies!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
6.4K

Antwoorden (4)

Doe gewoon in je koffer, tussen je kleding, zit ie veilig. Scans maken niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handbagage, minder koudte. Het kan flink koud worden in de bagageruimte. Lijkt me ook niet al te best voor je schijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die scans gaan harde schijven niet kapot.

Harde schijven gaan wel kapot van schokken, en van vocht.

Die schokken treden eerder op bij de ruimbagage. Als je ziet hoe daar soms mee wordt gesmeten... Dus ALS je je harde schijf in je ruimbagage doet, zorg dan dat hij goed is ingepakt in bolletjesplastic en in een hoop zachte kleren die de schokken kunnen dempen. Bind er desnoods wat kleding omheen, zodat hij ook niet kan gaan schuiven in de koffer.

Een goed door zachte kleding beschermde harde schijf zal de schokken prima overleven.

Na aankomst moet je harde schijf eerst acclimatiseren. Dat kan ook al nodig zijn als je van de airco-gekoelde bus of auto in een warme hotelkamer komt. In zo'n geval slaat alle vocht neer op die nog koude harde schijf.

Geen probleem, zolang je de harde schijf dan maar niet aanzet.

Daarom dus eerst de harde schijf de tijd geven om dezelfde temperatuur te bereiken als de kamer (hij mag wel warmer zijn, maar beslist niet kouder). Dan nog even de tijd geven om alle vocht dat eventueel al is neergeslagen toen de harde schijf nog kouder was dan de kamer, te laten verdampen. Daarna pas aanzetten.

Toegevoegd na 45 seconden:

Dat acclimatiseren geldt overigens net zo goed voor je laptop of netbook, en voor andere apparatuur die niet goed tegen vocht kan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het maakt voor de schijf niet uit, maar ervan uitgaande dat er belangrijke bestanden op staan: handbagage, in van dat beschermend plastic gewikkeld tegen schokken, en handbagage raak je minder snel kwijt: ik hoor vaak verhalen over koffers die kwijtraken in het bagageruim.