Wat zij jouw ervaringen met Malariapillen?

Ik moet deze bijnnenkort gaan slikken en hoor van die vreemde verhalen over bijwerkingen en wanen en zo....
Ik hoorde dat er een variant is die geen bijwerkingen heeft, maar dat heb ik ook alleen maar van horen zeggen. die kosten echter veel meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
8.6K

Het beste antwoord

Zoals hierboven al is aangegeven, zijn er twee soorten: Lariam en Malarone.

Van Lariam is het bekend dat er ernstige bijwerkingen kunnen optreden in de vorm van nachtmerries, slapeloosheid en hallucinaties. Dit geldt echter lang niet voor iedereen. Ik ken mensen die echt zweren bij Lariam en nooit problemen hebben.

Grote voordeel van Lariam is echter dat je het maar één keer per week hoeft in te nemen, tegenover de dagelijkse pil van Malarone (als je met een reisgroep reist, dan denk je er nog wel eens aan, omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit, maar als je alleen reist wil het wel eens voorkomen dat je 's nachts opeens bedenkt dat je je pil weer eens vergeten bent).

Daarnaast is Lariam ook een stuk goedkoper. Malaronepillen zijn circa 3 Euro per stuk en ja, als je dan 3 weken weggaat, dan ben je al gauw heel wat geld kwijt aan pillen, zeker ook als je bekend dat je Malarone ook nog zeker enkele dagen na het vertrek vanuit het Malaria-gebied moet blijven doorslikken.

Mijn persoonlijke ervaring van Lariam kan ik je niet meedelen. De keren dat ik in Malariagebieden gereist heb, heb ik in alle gevallen Malarone geslikt.

Als je naar een arts gaat om reizigers advies, zal hij je waarschijnlijk in eerste instantie Lariam aanraden, om de eerder genoemde reden dat dit stukken goedkoper is en zorgverzekeringen graag hebben dat artsen goedkopere medicijnen aanraden, maar dit zal dan voornamelijk gelden als jouw zorgverzekering die pillen vergoed, en dat doen lang niet alle ziektekostenverzekeringen.
Controleer dit van tevoren en mochten ze het al vergoeden, probeer dan toch Malarone te krijgen, ik ken niemand die daar ooit bijwerkingen van ondervonden heeft.
Fijne reis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga een maand dus dat wordt een flink bedrag, mijn gevoel zegt toch dat ik voor Malrone moet gaan.
Ik ga eens kijken of miin zorgverzekering malaria pillen (voor een deel) vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke zorgverzekering heb je? Zilveren Kruis vergoed het wel. CZ destijds niet, misschien is dat ondertussen ook verandert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, beste antwoord ook....
mijn zorgverzekering vergoed tot 80 euro en mijn DTP is ook verlopen. maar het is in ieder geval iets.....

Andere antwoorden (9)

Ze smaken vies, dus het is niet prettig om ze te slikken. Véél water er bij drinken is mijn advies. En ik heb gemerkt dat mijn haar wat meer uitviel dan normaal. Maar dat heb ik wel ervoor over om een prachtig land te kunnen bezoeken!
Amadea
13 jaar geleden
In 2005 zijn we met ons gezin naar Afrika geweest in totaal met 5 personen, we hebben via de huisarts allemaal malaria pillen gekregen en geslikt en niet 1 van ons had bijwerkingen.
Onderweg veel mensen gesproken en niemand die er last van had.
Terwijl we veelal verschillende soorten hadden.
De bijsluiter vermelde van alles, dat lijkt eng maar ik denk dat het bij een ieder zo is dat je voor een bepaalde stof gevoelig kunt zijn en dan heb je gewoon pech.

Toegevoegd na 32 seconden:
Het land was Kenia.

Toegevoegd na 44 minuten:
Het soort was Malerone.

Toegevoegd na 45 minuten:
Malerone=Malarone.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga binnenkort ook naar Afrika, dus ik heb ze ook nodig. Ik begreep dat er 2 grote fabrikanten waren: Lariam en Malarone. Ik begreep dat je bij Lariam een grote kans had op bijwerkingen, en bij Malarone haast geen. Het ligt er dus aan welk merk je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Malarone kreeg ik zelf last van haaruitval. Na terugkomst duurde dit nog minstens een half jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ken overigens ook een aantal mensen die nooit malaria pillen slikken. De pillen maken de kans kleiner dat je het krijgt, maar sluit het niet uit.
Met een goede klamboe valt een hoop te voorkomen.
En mocht je toch malaria krijgen, dan kom je er in nederland, met een kuurtje er snel weer bovenop.
En al met al ben je dan waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze 1 keertje geslikt en er toen te weinig water bij gedronken. Het leek wel of ze de hele dat ergens diep in mijn keel vastbleven zitten. Dus advies is veel water erbij drinken.
Overigens zou ik nog even goed navragen of je ze uberhaupt nodig hebt. GGD Amsterdam raadt ze ook aan in bepaalde gebieden in Suriname, maar in die gebieden ter plaatste is nog nooit malaria voorgekomen. Er zit ook een commercieel tintje aan.
Want malaria tabletten is echt een enorm vergif wat je je lichaam toedient.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als ik wel een keertje in een malaria gebied ben dan heb ik een klamboe, deet en een overhemd met lange mouwen aan. En dood gaan we allang niet meer aan malaria hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben twee maanden in de tropen geweest en heb lariam gebruikt, en natuurlijk ook de gebruikelijke cocktails voor af men reis, maar van alle heb ik geen last gehad, het was alleen vervelend die krengen te moeten nemen.
Maar hoe je er op reageert kan weer bij ieder persoon verschillen, de ene heeft nergens last van, de ander ondervind problemen, dus hoe het uitpakt op jou lichaam kan ik je niet vertellen. Overleg het met je huisarts hij kan je beter informeren. de meeste ondervinden weinig of geen probleemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit 3 maanden Lariam geslikt vanwege reis door zuid Amerika. Niets aan de hand, heb er totaal nul, nul last van gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle malariapillen geven kans op bijwerkingen, zoals de hiervoor genoemde hallucinaties en nachtmerries. Ook is het sterk aan te raden in de tijd dat je het gebruikt helemaal geen alcohol te drinken, omdat dit enerzijds de kans op hallucinaties vergroot en ook omdat het het medicijn tegengaat.
Ook moet je heel consequent blijven slikken. In het geval van Lariam (die ik, als je toch malaria-pillen wilt nemen aan zal raden) eenmaal per week, beginnend voor vertrek en eindigend na terugkomst, in het geval van Malarone iedere dag.
Pillen vergeten of voortijds stoppen met de kuur is sterk af te raden; dat kan ervoor zorgen dat de malariaparasieten resistent worden voor de medcijnen.

Het allerbelangrijkste; vertrouw niet puur op de medicijnen, maar voorkom dat je gestoken wordt door muggen. Draag lange kleding, smeer je in met DEET, als je overnacht in dunbevolkt gebied beneden de 1200 meter hoogte, zorg dan voor vuur na zonsondergang en slaap onder een klamboe. Pillen geven geen 100% bescherming, en zijn alleen bruikbaar als je maar kort in risicogebieden verblijft. Gezond verstand werkt altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben erg ziek van geworden. Ik had geen energie meer en voelde me lamlendig. Duurt duurde ruim één week.. bleh!