Als je (binnen de EU) meer tabac meeneemt dan de 1kg pp. Dan moet je kunnen aantonen dat het voor eigen gebruik is. Hoe doe je dat?

Let op!

Neemt u meer accijnsgoederen mee dan de hiervoor genoemde hoeveelheden? Dan kan de Douane onderzoeken of die goederen inderdaad voor eigen gebruik zijn. Als dat niet het geval is, moet u de accijns betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

In sommige gevallen is er geen accijns verschuldigd.
Het gaat hier dan om de volgende situaties: eigen gebruik of voor gebruik als geschenk of ander niet- commercieel gebruik.
Dit is vastgelegd in artikel 8 van Richtlijn 92/12/EEG
Meestal gaat het dan om gevallen van meer dan 800 sigaretten.
Zit men over die 800 sigaretten, dan kan men mee laten wegen dat de persoon slechts af en toe naar een ander EU lidstaat reist om sigaretten in te slaan, bijvoorbeeld voor een bruiloft of een feest ( en dit kan aangetoont worden door bewijzen van bv. huur feestzaal, catering, uitnodigingen e.d.)
Andersom, bij kleinere hoeveelheden, kan men mee laten mee wegen dat bv de persoon betrokken is geweest bij de illegal verkoop van accijnsplichtige produkten.