Is het verplicht om in Oostenrijk met een 4 wheel drive sneeuwketting te hebben ?

Sneeuwkettingen verplicht ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.4K

Antwoorden (3)

Sneeuwkettingen zijn niet verplicht.
Winterbanden zijn wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op diverse trajecten en tijdens bijvoorbeeld hevige sneeuwval kunnen sneeuwkettingen verplicht gesteld worden. In dit geval wordt dit duidelijk aangegeven en mag u zonder sneeuwkettingen NIET verder rijden. Sneeuwkettingen dienen te worden aangelegd om de aandrijvende wielen, dus inderdaad ook bij een 4 wheel drive. Is dus niet verplicht om ze te hebben maar wel verplicht om er mee te rijden al er om gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Oostenrijk geeft een rond blauw bord met een autoband met sneeuwketting aan dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Een eventueel onderschrift geeft aan voor welke voertuigen de bepaling niet geldt. Hetzelfde bord met een rode streep erdoorheen geeft aan dat u de sneeuwkettingen dient te demonteren. Het gebruik van sneeuwkettingen is verboden in de Arlbergtunnel.

Sneeuwkettingen zijn dus niet overal verplicht, maar op sommige wegen wel. Dit wordt overigens goed aangegeven waar het wel en ook waar het niet (meer) verplicht is.

Als u met sneeuwkettingen rijdt mag u niet sneller rijden dan 50 km p/u indien anders aangegeven staat.