Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn nieuw aangevraagd paspoort na 2 dagen annuleren?

2 dagen terug een nieuw paspoort aangevraagd omdat ik de mijne kwijt was. Helaas, of gelukkig, vandaag de oude weer gevonden. Kan ik de nieuw bestelde nog annuleren? Hierbij bedoel ik op basis van de 14 dagen bedenktijd wetgeving o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik ben bang van niet. De meeste gemeentes in Nederland zeggen meestal dit op een website:

Mensen die in de afgelopen periode een paspoort of identiteitskaart hebben aangevraagd, kunnen deze aanvraag niet annuleren. De aanvraag is al bij de producent.

Je kunt kijken op de website van uw gemeente of je misschien je aanvraag kunt annuleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat kan niet meer. Als je een nieuw paspoort hebt aangevraagd, is de hele molen al aan het draaien - zij het langzaam, het is een ambtelijke molen - en de kosten voor een groot deel al gemaakt. De gemeentes verschillen een beetje met hun regeltjes en prijzen rondom paspoorten, maar het niet kunnen annuleren van de aanvraag is toch wel bij elke gemeente hetzelfde.

Leuk dat je je oude reisdocument gevonden hebt, maar dat is inmiddels niet meer geldig en ook - net als je nieuwe paspoort - niet je eigendom. Je dient deze in te leveren bij de gemeente.

De wet van de veertien dagen bedenktijd geldt voor aankopen op afstand of aan de deur (dus niet in een winkel ofzo) of het afsluiten van een verzekering (waarvan je de kleine lettertjes nog moet lezen) en het aanvragen van een reisdocument valt in beide categorieën niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even ten overvloedde : een paspoort is geen "voorwerp" dat je koopt, maar een speciaal voor jou gemaakt document (dat eigendom blijft van de overheid en waar je dus extra goed op moet passen) waarvoor je leges betaalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding