Hoe kan ik vliegen zonder paspoort?

Beste mensen,

Ik zal overmorgen vliegen vanuit België naar Spanje. Ik ben van Armeense afkomst en heb een verblijfsvergunning in België. Het probleem is nu dat mijn Armeens paspoort niet meer geldig is en ik als jongen het niet kan verlengen zonder de legerdienst van 2 jaar te volbrengen in Armenië. Nu wil ik me online inchecken bij Ryanair en indien ik selecteer dat mijn nationaliteit Armeens is, heb ik enkel de optie om mijn paspoortgegevens in te vullen. Indien ik selecteer dat het over datum is, mag ik niet verdergaan. Wat moet ik nu doen? Kan iemand me helpen alstublieft?
Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
25.7K

Antwoorden (1)

Met een geldige verblijfsvergunning is het in sommige gevallen mogelijk een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je van jouw eigen land geen reisdocument kunt krijgen.

Je kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve naar je land van herkomst. Voor veel landen heb je echter nog wel een visum nodig.

Het vreemdelingenpaspoort vraag je aan bij jouw gemeente.

Bovenstaande informatie is afkomstig uit Nederland, maar geldt ook in België. Daar ga je naar het gemeentebestuur, met de verblijfstitel en een normconforme foto.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar kijk wat ze mij vertellen en ook wat er op hun website staat, beide zeggen dat ik mag vliegen zonder paspoort met mijn verblijfsvergunning:
https://ibb.co/wNtR5MB
https://ibb.co/VBmKLyn
https://ibb.co/1vpWtZW
Amadea
4 jaar geleden
Veel mensen die naar Spanje reizen willen weten of je een paspoort nodig hebt en of dat geldig moet zijn om het Zuid-Europese vakantieland binnen te komen. De benodigde documenten hangen af van het land van herkomst, maar in het geval van Nederland en België dien je een geldig nationaal identiteitsbewijs of paspoort te hebben. Een visum is niét nodig. Een verblijfsvergunning is geen reisdocument, alleen een identificatiedocument. Zie ook https://www.startpagina.nl/v/vakantie/reisdocumenten/vraag/647989/verblijfsvergunningtype-iv-binnen-europa-reizenvliegen/