Ik heb een bb die gestolen is, en ben uitgenodigd voor een verhoor. wat is mijn max. straf als minderjarige?

Toegevoegd na 4 minuten:
en krijg ik een strafblad?

Toegevoegd na 11 minuten:
en ik heb hem niet zelf gestolen..maar weet er wel van enzo.En ik heb verder in mijn verleden niks gedaan..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb jij die dan gestolen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nope..maar k wist er wel van..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al met politie gesproken? Verhaal herhalen, bent niet verplicht tot antwoorden. Indien onder 16, taakstraf, meer 'probleempjes' met broers ed? Evt. Halt buro en/of jeugdzorg. Geen 'gedoe' op school, qua verzuim? Anders ben je echt aan de beurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee nog niet...njaa ze hadden me eerder gevraagd erover en zouden contact met me opnemen voor een volgend gesprek"( wat ze dus hebben gedaan) ik ben 17..en hb gheen broers ofzo..wel shit met school..is dat een probleem dn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is een bb

Antwoorden (11)

Reken maar op een flink aantal uren taakstraf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe je die in bezit bent gekomen en hoe je dat kunt bewijzen.
Daarbij natuurlijk hoe je verleden is of de kans op herhaling aanwezig is etc..

Maar gezien het Nederlandse rechtstelsel met zijn strafmaat en het delict zou ik maar oppassen dat je vader zijn parkeermeter goed vult anders kan zijn straf wel eens hoger uitpakken dan de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie vergelijking
Om hier een antwoord op te geven is het wellicht belangrijk als je vermeldt:
- Of jij hem hebt gestolen
- Zo niet, of je wist of kon weten dat dat deze gestolen was

Toegevoegd na 19 minuten:
Zorg ervoor dat je een aannemelijk verhaal hebt en blijf hierbij.
Sommige vragen weet je gewoon dat je die kan verwachtten.
Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om niet te liegen maar ook niet leeg te lopen tegen de politie.
Bedenk wat je ze wilt vertellen en houd je hier aan.
Zo moet je ook nadenken of je afstand wil doen van je BB.
Ondanks dat deze gestolen is moet je nog steeds tekenen om afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k heb het er nu wel bij gezet..maar hoe groot is de kans dat de politie dit leest? want dan bn ik wel de lul want k ga proberen mezelf eronderuit te lullen..of denk je dat dat niet kan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat de politie dit leest is klein.
Ga er maar van uit dat ze dit niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aight..maar k heb die bb nietmeer..die ligt bij een andere gozer..wat zou ik daarmee doen?
Je hebt hem niet zelf gestolen maar je wist wel dat hij gestolen was...oeps, dan zit je al flink fout. Je zult beschuldigd worden van heling van gestolen goederen en dat is een misdrijf. Je zult iig wel voor de (jeugd)rechter moeten komen en je krijgt helaas een strafblad. Verder zal alles afhangen van je leeftijd en of je in het verleden al eerder met Justitie te maken hebt gehad. Daar zal de rechter uitspraak over doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okeoke,,maar k heb die bb nietmeer,,en ze hebben mij ook niet gezien met die bb..ze hebben alleen gehoord dat ik hem heb gehad..hoe groot is de kans dat ik me eronderuit kan lullen? en k bn 17..nogh nooit in aanraking geweest met justitie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gewoon keihard blijven zeggen dat je het ding nooit in je handen hebt gehad...laten zij het tegendeel dan maar bewijzen. Alleen hoop ik dan wel voor jou dat er geen andere getuigen zijn, die jou ermee gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa me ex heeft gezegd dat ik hem heb gehad..daarom zijn ze bij mij uitgekomen..wat zou er gebeuren als ze er dn togh achterkomen?
Als je hem zelf niet gestolen hebt, word je gehoord als getuige. Als je wist van de diefstal word je gehoord als heler. De heler wordt vaak zwaarder gestraft dan de dief zelf. Gezien je leeftijd en dat je geen straf verleden hebt zal de straf meevallen dit keer. De maximale werkstraf voor minderjarigen is 60 uur voor overtredingen/misdrijven waar de maximale straf op staat van 6 jaar.
Je kunt een boete krijgen die ook voorwaardelijk kan zijn.
Zo ook de taakstraf.
Ik hoop dat je er iets van geleerd hebt en het niet meer zal doen nu.
Laat ook bij de politie/officier merken dat je er spijt van hebt. Hoe stoerder je je gedraagt hoe hoger de straf.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je veroordeeld word krijg je wel een aantekening ( strafblad) Echter na je 18e begin je met een schone lei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aight..wat houd die voorwaardelijke boute/taakstraf in dn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat houdt in dat ze je nog een kans geven. Je krijgt bv 40 uur taakstraf voorwaardelijk met proeftijd van 1 of 2 jaar. Dat wil zeggen dat je een voorwaardelijke straf krijgt die je nog niet hoeft uit te voeren. Als je in die 1 of 2 jaar proeftijd voor een andere diefstal zou worden gepakt krijg je die taakstraf dus sowieso bij de straf die ze voor de volgende diefstal zullen geven. Gedraag je je in die 1 of 2 jaar proeftijd, vervalt de straf.
Gewoon blijven ontkennen dat je wist dat die gestolen was! Waarschijnlijk gaan ze het dan met verschillende vragen uit je proberen te krijgen dus pas daar voor op! Maar blijven liegen zou ik doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar k heb die bb nietmeer..k heb hem echt heel ff gehad..dus ik dacht k vertel ze nieteens dat k m überhaupt ooit heb gehad. daarnaast heeft m'n ex de politie verteld dat ik hem heb gehad..
Erg jammer maar je zult de consequenties van je daden moeten inzien. Als je wist dat de bb gestolen was toen jij hem kocht van de dief, zit je fout.
Vertel de waarheid, niet stoer gaan doen. Ik zou eerder zielig gaan doen ("maar meneer, ik wist echt niet dat het fout was om de bb te kopen als die gestolen is. Ik dacht dat alleen de dief dan fout zou zijn").
Agenten zijn getraind in verhoren en zullen 5 vragen stellen op 5 verschillende manieren die allemaal op 1 ding neer komen... En als ze erachter komen dat je gelogen hebt (en geloof me, daar komen ze achter...) ben je nog verder van huis!!

Heel lullig, maar om je eigen straf te verminderen kan je de dief erbij lappen. Maak je alleen geen vrienden mee :-s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin(15 ) van mijn dochter hebben ze 2 weken geleden de bb gestolen,ze is er helemaal kapot van,ze heeft een heel jaar voor gewerkt(huishoudklusjes bij bejaarden),en al haar spaarcenten bijgelegd.
Zou wel heel toevallig zijn als het om diezelfde zou gaan,maar ik weet wat het voor een leed veroorzaakt,dus vind ik wie het ook heeft gedaan,en wie ervan af wist,het ook mag voelen wat ze hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een keer een T-shirt uit de winkel gestolen en kreeg hiervoor ongeveer een week taakstraf.
Tijdens het verhoor krijg je waarschijnlijk 'de Stilte', dan gaat de agent je alleen maar aanstaren zonder iets te zeggen.
Strafblad weet ik niet precies, maar ik heb gehoord dat als het bij 1 ding blijft dat het dan vervalt op je 18de ofzo. Misschien weet iemand daar meer over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet dat hij gestolen is, of het had kunnen weten(omdat tie maar 5 euro ofzo kost), dan ben je al strafbaar. De maximale straf die je kan krijgen als minderjarige is 1 jaar jeugddetentie. Maar er zijn wel mogelijkheden om er geen strafblad aan over te houden. Mocht je vervolgd worden, bespreek dit dan met een advocaat.

Bij het verhoor moet je even duidelijk hebben: horen ze je als getuige(omdat je weet wie het gestolen heeft), of als verdachte(omdat je een gestolen BB bezit, en dat weet.). Mocht je namelijk als verdachte worden gehoord, hoef je niets te zeggen. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is gewoon je beste optie:

http://www.halt.nl/index.cfm/site/Halt%20Nederland/pageid/FA653553-E081-2F5B-42C4915CC93617E1/index.cfm

succes