Wat is de juiste spelling van leeftijdgerelateerd/leefijd gerelateerd/leeftijd-gerelateerd?

Zie hierboven. Op Google kom ik alle versies tegen en kan geen regels vinden. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
9.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leeftijd gerelateerd
Even nog in het groene boekje en de grote van Dale nagekeken en daar komen ze niet voor.
Antoni
8 jaar geleden
Nee, gerardkh, de woorden moeten in ieder geval aan elkaar! Het is een samenstelling. Het is onmogelijk om alle mogelijke samenstellingen op te nemen in het groene boekje of de Van Dale. Daarvoor zijn er veel te veel mogelijke samenstellingen van woorden. appelperzik, kijk eens op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/werk-gerelateerd-werkgerelateerd. Ik zou zelf kiezen voor "leeftijdsgerelateerd", dus met een verbindings-s, maar "leeftijdgerelateerd" is waarschijnlijk ook juist. Er is geen enkele reden voor een spatie of een verbindingsstreepje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt beiden. Ik ga voor leeftijdgerelateerd, zonder s, dat vind ik persoonlijk beter klinken.

Antwoorden (2)

Ik zou kiezen voor "leeftijdsgerelateerd", dus met een verbindings-s, maar "leeftijdgerelateerd" is waarschijnlijk ook juist.

Er is geen enkele reden voor een spatie of een verbindingsstreepje in deze samenstelling.

Kijk eens op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/werk-gerelateerd-werkgerelateerd voor meer informatie.

In een zin als "Muziekvoorkeur is aan leeftijd gerelateerd." moet er overigens natuurlijk een spatie tussen de twee woorden!
Antoni
8 jaar geleden
Googelen op de term brengt het antwoord "leeftijdsgerelateerd". Dat staat namelijk zo als bijvoeglijk naamwoord bij veranderingen, vakantiedagen, en maculadegeneratie.

Vergelijk het ook maar met bijvoorbeeld inkomensafhankelijk en omgevingsgebonden. De verbindings-s is hier verplicht, omdat het eerste deel van het samengestelde woord niet met een s-klank eindigt en het tweede deel niet met een s-klank begint.
Amadea
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
"De verbindings-s is hier verplicht, omdat het eerste deel van het samengestelde woord niet met een s-klank eindigt en het tweede deel niet met een s-klank begint." Die regel lijkt mij niet te bestaan! Kijk eens op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/werk-gerelateerd-werkgerelateerd en https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/adem-benemend-adembenemend. Daarop staan talloze woorden zonder verbindings-s en zonder dat het eerste deel op een s-klank eindigt en en het tweede deel met een s-klank begint.