Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag een goed, jong paard kopen om de dressuursport in te gaan, waar moet ik precies op letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
529

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je dat hier beantwoord probeert te krijgen moet je nog geen paard kopen. Zeker geen goed (lees duur) paard.

Je kan wellicht beter lessen nemen op manege paarden, je verdiepen in de materie en alles wat erbij komt kijken. Dan wordt ook duidelijk wat je aan eisen moet stellen aan een paard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er op dat het paard goed ingereden is, luistert naar de eigenaar? Staat het paard goed? Loopt het regelmatig?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua Bouw:

Het paard moet mooi vierkant staan, symmetrische benen hebben (alle gewrichten even groot), de hoeven moeten niet naar binnen en niet naar buiten staan, maar mooi recht, een sportpaard mag geen gezwollen gewrichten hebben en verticale, stevige benen, die recht naar beneden wijzen, geen O-benen en een diepe borst, krachtige achterhand.
De grootte van het hoofd moet in verhouding tot de rest va het lichaam staan en moet steunen op een krachtige hals dat weer steunt op stevige, schuine schouder.

Sociaal:

Omdat het een sportpaard word moet het paard ook sociaal zijn en goed luisteren. Het mag niet de oren in de nek leggen en netjes de gangen kunnen lopen. Het paard moet ook leergierig zijn en makkelijk dingen kunnen oppakken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik rij zelf western en ik heb 1x een wedstrijd gedaan en het paard waarmee ik heb getraint vond het vreselijk en veel te gestresst (net als ik, ben ook gelijk gestopt met wedstrijden, veel te veel stress). Let erop dat je paard het leuk vind om zo hard te moeten werken, want sommige paarden zijn er qua bouw perfect voor maar vinden het helemaal niet leuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je daar voor het advies voor kan inwinnen
bij de nederlandse hippische bond omdat je dan verschijnlijk een goed onafhankelijke advies krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding