Waarom is het dak van een zwembad altijd zo hoog?

Het enige dat ik kon bedenken was voor de waterglijbaan. Maar bij een gewoon 50 meterbad is het plafond altijd heel erg hoog, naar mijn idee zonder enige reden. Wat denken jullie?

Toegevoegd na 14 minuten:
En als de warmte/chloorlucht weg zou moeten, waarom 'verversen' ze de lucht dan niet gewoon?

Weet jij het antwoord?

/2500

Anders vallen er gewonden als sommige springers enthousiast van de hoge duikplank gaan!

De warmte moet weg kunnen.

Om de chloorlucht meer ruimte te geven, anders zouden we allemaal een beetje onwel worden van de chloorwalmen.

Volgens mij heeft het met de chloor dampen te maken.

Ha, die Loki; Behalve vanwege de verse lucht is er dan ook meer ruimte voor tribunes en hogere ramen die een betere lichtinval bieden.

1. Voor de duikers van de hoge. 2. Voor de waterpoloërs, daarom is bijv. het dak in een overdekt voetbalstadion ook zo hoog. 3. Het publiek op de tribune heeft ook ruimte nodig, zeker in een zwembad moet je het liefst hoog zitten om alles te kunnen zien.

Omdat een zwembad in principe een bak met water is en de ruimte door de beperkte kleding ook warmer is dan normaal zou je in een lage ruuimte een erg hoge luchtvochtigheid krijgen wat al snel als erg onaangenaam ervaren word,door de ruimte hoger te maken is er meer ruimte om luchtbehandeling en natuurlijke stormingen te creeeren en blijft het klimaat beter beheersbaar. Verder spelen in dit verhaal ook de geuren en dampen een rol.

Enkel en alleen voor de klimaathuishouding. Alle andere dingen zijn bijkomende zaken. 1: Luchtvochtigheid 2: Warmte 3: Chloor-gehalte In die volgorde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100