Waarom is het dak van een zwembad altijd zo hoog?

Het enige dat ik kon bedenken was voor de waterglijbaan. Maar bij een gewoon 50 meterbad is het plafond altijd heel erg hoog, naar mijn idee zonder enige reden. Wat denken jullie?

Toegevoegd na 14 minuten:
En als de warmte/chloorlucht weg zou moeten, waarom 'verversen' ze de lucht dan niet gewoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu je het zegt...
GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon lucht verversen kost geld, een hoger dak tijdens de bouw maken is stukken goedkoper :-)
Een ventilatie systeem is erg duur, en de stroom ook.

Antwoorden (8)

Anders vallen er gewonden als sommige springers enthousiast van de hoge duikplank gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De warmte moet weg kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de chloorlucht meer ruimte te geven, anders zouden we allemaal een beetje onwel worden van de chloorwalmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het met de chloor dampen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens Esme ook..
Ha, die Loki;

Behalve vanwege de verse lucht is er dan ook meer ruimte voor tribunes en hogere ramen die een betere lichtinval bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Voor de duikers van de hoge.
2. Voor de waterpoloërs, daarom is bijv. het dak in een overdekt voetbalstadion ook zo hoog.
3. Het publiek op de tribune heeft ook ruimte nodig, zeker in een zwembad moet je het liefst hoog zitten om alles te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook op waterpolo gezeten, maar wat is het idee daarvan dan?
En ook zwembaden zonder tribunes hebben het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo hoog gooien ze toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal niet zo vaak gebeuren, maar het kan makkelijk. Bij volleybal gebeurt het wel eens dat de bal toch nog tegen het dak of plafond kaatst.
Zo hoog zijn de meeste zwembaden niet. 10 m gaan ze niet halen. Er zijn er genoeg die al bij 5 m hun plafond hebben. Als je een 10 m-'plank' hebt die niet door het dak heen steekt, dan zul je het plafond toch al snel op een meter of 12 moeten leggen wil de duiker niet meteen z'n hoofd stoten.
Ik denk dat de meeste 10m duikplanken gewoon buiten zijn, dan heb je zeker geen last van plafonds e.d. Lang niet alle zwembaden hebben vaste tribunes, maar soms bouwen ze ze wel voor speciale gelegenheden, voor tournooien bijv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee is dat het niet al te makkelijk moet zijn om een een-tweetje met het plafond te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks uitleg, het is een feit. Ga bouwkunde studeren en dan begrijp je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar jij hebt dat toch (kennelijk) al gedaan? Ga je dat nu voor jezelf houden?
Omdat een zwembad in principe een bak met water is en de ruimte door de beperkte kleding ook warmer is dan normaal zou je in een lage ruuimte een erg hoge luchtvochtigheid krijgen wat al snel als erg onaangenaam ervaren word,door de ruimte hoger te maken is er meer ruimte om luchtbehandeling en natuurlijke stormingen te creeeren en blijft het klimaat beter beheersbaar.
Verder spelen in dit verhaal ook de geuren en dampen een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkel en alleen voor de klimaathuishouding. Alle andere dingen zijn bijkomende zaken.

1: Luchtvochtigheid
2: Warmte
3: Chloor-gehalte

In die volgorde.