het beste werkt Joggen, op een rustig tempo hardlopen met een hardslag van ik dacht 100, op dat punt verbrand je het meeste vet en maak je minder spieren aan (spier massa weegt meet dan vet massa )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fietsen opeen normaal tempo.
Dat hou je namelijk veel langer vol, je kunt het combineren met nuttige bezigheden (boodschappen doen of visites afleggen bijvoorbeeld), het is vaak ook leuk om te doen, je hoeft je er niet speciaal voor te verkleden, kortom, een ideale manier van bewegen. Een beetje tempo maken mag trouwens best, hoor.

Hardlopen is heel inspannend, kost extra tijd en vraagt speciale kleding. Als je dat helemaal geweldig vind, vooral doen. Als het je puur gaat om de hoeveelheid calorieen die je er mee zou verbranden, is het bij voorbaat tot mislukken gedoemd.

Natuurlijk verbrand je in een uur hardlopen wat meer dan in een uur fietsen, (in mijn geval ongeveer 1200 tegen 1700, iemand van rond de 60 kilo hooguit de helft daarvan) maar dat verschil valt in het niet als je ziet dat je in een week gemakkelijk 5 tot 6 uur kunt fietsen, terwijl twee keer een uur hardlopen al een hele opgaaf kan zijn. Tel uit je winst. (7200 tegen 1700 dus in dit geval) .

Bij echt overgewicht moet je bij hardlopen trouwens ontzettend rekening houden met de belasting van je knieen en enkels ; boven de 40 kilo te zwaar is het eigenlijk geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja haha, logica!
Juist omdat hardlopen moeilijker vol te houden is, verbrandt je daarbij veel meer vet. Dan kun je net zo goed zeggen dat op het terras zitten nog beter is om af te vallen, want dat hou je nóg veel langer vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik beslist niet met je eens. Fietsen is namelijk ook beweging, en dat is op een terrasje zitten beslist niet. En ik probeer wel een beetje mee te denken met iemand met overgewicht, niet een gezond iemand met een goed gewicht en goede spieren. (Wat voor mij niet zo moeilijk is dus). Ik kan niet zo idioot veel meer dan lopen en fietsen, en heb ook een bloedhekel aan sport trouwens, en merk echt het verschil wel of ik een week wat doe of niet. Eén van de moeilijkste dingen als je ECHT moet afvallen is bewegen, en iets extreem zwaars en intensiefs als hardlopen is vaak heel aantrekkelijk, maar de eerste die het ook lang volhoudt moet ik nog tegenkomen. Die hardloopt om af te vallen dus. Bovendien is het echt heel zwaar voor je lichaam, en zou je zelfs eigenlijk eerst een medische keuring moeten ondergaan om te zien of het wel mag. In de regel mag ik je wel, Jove, maar een minnetje geven omdat ik vraagsteller echt probeer te helpen op basis van een mij bekend probleem dat jij blijkbaar helemaal niet kent, dat vind ik wel een beetje kinderachtig van je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Marleen, en inderdaad: bij flink overgewicht is hardlopen geen aanrader voor je gewrichten.
Hardlopen is de beste je verbrand meer calorieen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei. Afwisselen, variatie, dat is het beste vol te houden en doet het meeste voor je lijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan de tijd die je het doet met hardlopen gaat het sneller maar als je iedere dag een een paar uur fietst is dat ook goed.