WWaarom lopen/schaatsen/ rijden atleten, lopers, schaatsers en wielrenners altijd " tegen de klok" i?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.4K
Z512099
5 jaar geleden
Je vergeet de baantjeszwemmers.
LeonardN
5 jaar geleden
Eh nee, die gaan heen en weer. En als je bedoelt het rechts houden als er meer mensen in een baan zwemmen, ga ik er vanuit dat dat gelinkt is aan de plaatselijke verkeersgewoonte.
Z512099
5 jaar geleden
Als een baantjeszwemmer keert doet hij dat tegen de klok in, maar de verkeersgewoonte klopt: in landen waar men links rijd keert men met de klok mee (Engeland, Australië).
LeonardN
5 jaar geleden
In dat geval kunnen we dus concluderen dat de vrager niks vergeten is. Baantjeszwemmers zwemmen dus niet altijd tegen de klok in (afgezien dat ik het niet eens als zodanig zou benoemen) zoals renners wel altijd tegen de klok in lopen ongeacht verkeersituatie. Grootste grap is natuurlijk dat wedstrijdzwemmers alleen in een baan zitten en volgens mij niet per se de ene of andere kant om keren. Ze draaien niet echt klokswijs, maar roteren tweemaal (koprol en een schroef).
https://www.youtube.com/watch?v=8EL3v1saCQw

Antwoorden (1)

Niemand weet exact waarom. Wel zijn er tal van theorieën. Volgens de Leidse historicus prof. H. Pleket liepen atleten in het oude Griekenland over een rechte baan van zo'n tweehonderd meter. Aan het einde van de baan stonden acht houten paaltjes in een rij, voor iedere atleet een. Teneinde bij 400 meter wedstrijden botsingen te voorkomen moesten de atleten de paaltjes rechts naderen en er vervolgens links omheen draaien. Vanuit dit keerpunt-systeem zou later, toen er ovale atletiekbanen kwamen, de traditie zijn ontstaan om linksom te rennen. De polulaire paardenrennen in het Circus Maximus in het oude Rome werden ook linksom gelopen.
Op de internetpagina NLschaats verklaart de Groningse archeloge prof. Kleibrink waarom: de Romeinen brandmerkten hun paarden op de rechterbil. Door linksom te gaan kon het publiek bij de finish beter zien welk paard won. Frappant genoeg lopen de paarden op de beroemde renbaan van Ascot als sinds 1711 rechtsom. Tja, Engelsen. Bij de Nederlandse schaats-, atletiek- en wielerbond weet niemand precies waarom baansporters linksom gaan. Traditie is het enige argument dat te berde komt. Oud-schaatskampioen en bewegingsfysioloog dr. Harm Kuipers beweerde ooit dat er geen fysiologische redenen zijn om linksom te rennen. Maar dat neemt niet weg dat linkshandige schaatsers, vaak klagen dat de bocht voor hen verkeerd om lopen. Zou de (rechtshandige) mens van nature makkelijker linksom draaien? Maar waarom rijden motor- en Formule 1-races dan wel met de klok mee? Op internet worden allerlei natuurkundige fenomenen met het linksom-sporten in verband gebracht. Het zou met de draairichting van de aarde te maken hebben, en de zogenaamde Corioliskrachten. Lage drukgebieden en de draaikolkjes van weglopend badwater draaien op het noordelijk halfrond (waar de meeste sporttakken zijn uitgevonden) ook altijd linksom. Kortom: hoe meer deskundigen, hoe groter het mysterie. Eén ding staat vast, indien een atleet rechtsom een nieuwe wereldtijd op de 800 meter zou lopen, dan zou het record niet eens geldig zijn.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV, dat badwater op het noordelijk halfrond altijd linksom weg zou lopen, is alleen in theorie zo en kan hooguit onder laboratoriumomstandigheden aangetoond worden. In de praktijk heeft elke badkuip, fonteintje etc. imperfecties waar de corioliskracht niet tegenop kan, waardoor de draairichting volkomen willekeurig is. Zie http://www.standaard.be/cnt/dmf20141114_01375165
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt voor een aanvulling!