Waarom lopen ze op een atletiekbaan altijd tegen de klok in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
13K

Het beste antwoord

Dit antwoord vond ik voor je:

Waarom gaan baansporters linksom?

Vraagt: Jo Smeets
Uit: Maastricht
Atleten, schaatsers, renpaarden, wielrenners, zowat alle baansporters gaan tegen de
wijzers van de klok in. Waarom? Laten we het antwoord maar meteen verklapen:
niemand weet exact waarom. Wel zijn er tal van theorieën. Volgens de Leidse historicus
prof. H. Pleket liepen atleten in het oude Griekenland over een rechte baan van zo'n
tweehonderd meter. Aan het einde van de baan stonden acht houten paaltjes in een rij,
voor iedere atleet een. Teneinde bij 400 meter wedstrijden botsingen te voorkomen
moesten de atleten de paaltjes rechts naderen en er vervolgens links omheen draaien.
Vanuit dit keerpunt-systeem' zou later, toen er ovale atletiekbanen kwamen, de traditie
zijn ontstaan om linksom te rennen.
De polulaire paardenrennen in het Circus Maximus in het oude Rome werden ook
linksom gelopen. Op de internetpagina NLschaats verklaart de Groningse archeloge
prof. Kleibrink waarom: De Romeinen brandmerkten hun paarden op de rechterbil. Door
linksom te gaan kon het publiek bij de finish beter zien welk paard won.” Frappant
genoeg lopen de paarden op de beroemde renbaan van Ascot als sinds 1711 rechtsom.
Tja, Engelsen. Bij de Nederlandse schaats-, atletiek- en wielerbond weet niemand
precies waarom baansporters linksom gaan. Traditie”, is het enige argument dat te
berde komt. Oud-schaatskampioen en bewegingsfysioloog dr. Harm Kuipers beweerde
ooit dat er geen fysiologische redenen zijn om linksom te rennen. Maar dat neemt niet
weg dat linkshandige schaatsers, vaak klagen dat de bocht voor hen verkeerd om
lopen. Zou de (rechtshandige) mens van nature makkelijker linksom draaien? Maar
waarom rijden motor- en Formule 1-races dan wel met de klok mee? Op internet worden
allerlei natuurkundige fenomenen met het linksom-sporten in verband gebracht. Het zou
met de draairichting van de aarde te maken hebben, en de zogenaamde
Corioliskrachten. Lage drukgebieden en de draaikolkjes van weglopend badwater
draaien op het noordelijk halfrond (waar de meeste sporttakken zijn uitgevonden) ook
altijd linksom. Kortom: hoe meer deskundigen, hoe groter het mysterie. Eén ding staat
vast, indien een atleet rechtsom een nieuwe wereldtijd op de 800 meter zou lopen, dan
zou het record niet eens geldig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De ''moeder'' van alle sporten is de atletiek. Dat is een oude, Griekse sport. In de Griekse oudheid gingen de atleten in de stadions ook al linksom. Kwestie van gwoonte dus! Vanuit de atletiek is het ook bij andere sporten gewoonte geworden.

Er is nog een verklaring: de zon gaat in het oosten op en in het westen onder. Het opkomen en ondergaan van de zon staat symbolisch voor de tijd die vooruit gaat. De beweging van de zon aan de hemel is rechtsom. Door linksom te gaan, ging een atleet als het ware ''tegen de tijd in".

Verder is uit onderzoek gebleken dat een groep kleuters uit zichzelf vanzelf linksom loopt. Het is waarschijnlijk gewoon instinctief, dus "vanzelf", aanwezig omdat de meerderheid van de mensen rechtshandig is. Dan ga je kennelijk vanzelf linksom lopen, schaatsen, enz!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhm nee, Race tegen de klok is iets halen binnen de tijd tegen de klok dus ;)
Wegens ons dominante been. De meeste mensen zijn niet alleen rechtshandig, maar ook rechtsvoetig. Hun rechterbeen is wat krachtiger. Daardoor is het beter geschikt voor het zwaardere werk en de grotere afstanden in de buitenbocht.

Het gaat ons gewoon gemakkelijker af om een bocht linksom te nemen, tegen de klok in. Dat is niet alleen zo voor lopers, maar bijvoorbeeld ook voor schaatsers. Die zetten zich veel krachtiger af met hun rechterbeen, en het vraagt speciale training om de afzet van beide benen gelijk te krijgen. Zowel bij wedstrijden als in openbare schaatspistes wordt er tegen de klok in gereden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat antwoord is heel simpel: dat is de corioliskracht!
Er is vooral sinds de ruimtevaart veel onderzoek naar gedaan, vooral in het begintijdperk kon men de maan niet raken omdat de raket in een linksdraaide tol terechtkwam die veel moeilijker te corrigeren bleek dan een rechtsom verlopende tolbeweging. De bewezen kracht wordt in schoolboeken nog aan de draaiiing van de aarde toegeschreven - maar sinds enige jaren weten we nu dat kwantumechanische effekten hiervan de oorzaak zijn.
Of in de Nederlandse Wiki de nieuwe verklaring al erinstaat weet ik niet maar adviseer in dit geval ook de Engelstalige Wiki rechtstreeks te benaderen want die is over het algemeen iets up-to-dater.