Wat is een suicide ball bij veldhockey?

Ik meen dat deze term bij de wedstrijd Nederland - Australië (Heren halve finale 2010) naar voren kwam en vroeg me af wat de commentator ermee bedoelde.

Ik heb niet de hele wedstrijd gezien. Ik weet ook niet in welke context dit werd gezegd in de wedstrijd. Een officiële term is het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hockey
1.2K

Het beste antwoord

Het enige dat ik in dit verband met hockey kan vinden is iets dergelijks in dit verslag:
"De eerste drie pogingen van Paumen troffen geen doel, omdat haar inzetten werden gekeerd door 'suicide-uitlopers', opponenten die bewust - met gevaar voor eigen leven - in de baan van het schot rennen."
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat gaat over suicide runners. Daarom mag je ook niet rechtsreeks op de tegenstander lopen. Mijn teamlid kreeg vandaag ook een bal vol op de borstkas hierdoor. Ik dacht dat in de wedstrijd tegen Australië het in een iets andere context werd gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nagegaan en het is inderdaad rennen op een harde bal die anders in gaat en bewust mogelijk met het lichaam opvangen wordt door in de baan te gaan staan. Naast een flinke blessure kan het in de cirkel ook een strafbal opleveren als er anders een doelpunt was ontstaan.

Andere antwoorden (2)

het kan een trem zijn voor een gevaarlijke bal
maar officeel komt het niet voor in de hokey
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blindelings uitlopende verdedigers worden ook wel suicide runners genoemd. De gespeelde bal door de aanvaller wordt dan de suicide ball genoemd. Het kan erg gevaarlijk zijn, om als verdediger zo uit te komen. Vandaar de benaming.