Waarom goud, zilver en brons bij medailles? En niet 3 edelmetalen?

Goud en zilver zijn edelmetalen, maar brons is "slechts" een legering. Het verschil in waarde tussen goud en zilver lijkt me kleiner dan tussen zilver en brons. Waarom geen 3 edelmetalen, of waarom 3 onderscheidingen ipv alleen goud en zilver?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Het beste antwoord

De oprichter (meneer De Coubertin) van de nieuwe Olympische Spelen in 1896 heeft zich bij het bedenken van het Olympisch muntstelsel laten inspireren door de koperen, zilveren en gouden munten die toen net ingevoerd waren door de Latijnse muntunie.
Waarom goud voor de nummer 1 is en zilver voor 2 en brons voor 3, heeft natuurlijk te maken met de waarde van goud, zilver en brons. Goud is nu eenmaal het kostbaarst.
Maar daarnaast staat goud voor goddelijkheid en macht. Zilver staat voor energie en kracht en brons staat voor enthousiasme en zorgzaamheid. Goud was alleen voor de allerbesten.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gouden zilveren en bronzen medailles bij de olympische spellen zijn pas in 1904 (St. Louis) geïntroduceerd. In 1896 kreeg de winnaar een zilveren medaille en een olijftakje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!