wat is het verschil tussen strakke kleding en compressiekousen mbt het effect op spataderen/trombose benen/zware, vermoeide benen?

Ik heb de laatste tijd veel last van mijn onderbenen bij het hardlopen. Ik heb nu compressiekousen gekocht, maar nog niet gebruikt. Ik vraag me alleen af: overal wordt gezegd dat je voor spataderen/trombose benen/zware, vermoeide benen/ etc géén strakke kleding moet dragen. Waarom dan wel compressiekousen? wat is het verschil tussen een strakke skinny jeans en deze kousen? Ze doen toch hetzelfde (het onderbeen strak ingewikkeld houden)? Waarom is dan het één goed en het ander slecht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Antwoorden (1)

Compressiekousen geven druk vanuit de enkels, met afnemende druk naar bovenbenen.
Strakke kleding geeft druk die ( afhankelijk van je bouw ) vooral op heupen of kuiten drukt.
De beste druk is van onder naar boven afnemend, zo helpt de druk de aders om het bloed naar het hart te transporteren.

Het principe van degressieve compressie, welke verwerkt zijn in de compressiekousen van Bestelsteunkousen.nl, bestaat uit het stevig knijpen van de benen, te beginnen met de hoogste compressie bij de enkels. Van daaruit wordt de uitgeoefende druk geleidelijk minder, tot het uiteindelijk de minste compressie uitvoert op het bovenbeen. Deze degressieve compressie voorkomt en/of vermindert de zwelling in de voeten en enkels en voorziet de benen van nieuwe energie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het nut van compressiekousen is het meeste door Herzog onderzocht en deze schokabsorberende compressie kousen, met het juiste, afnemende drukverloop, verminderen volgens de onderzoeken de trillingen die de onderbeen spieren tijdens het hardlopen te verduren krijgt en reduceert de kans op spierpijn.

Melkzuur
Door de goede afvloeiing van opgebouwde melkzuur en een verhoogde bloedtoevoer kunnen spieren sneller herstellen van inspanning. De compressie kousen helpen daarom ook bij het herstel van een zware training. Vandaar dat ze adviseren om ook na de training deze lange kousen te dragen.