hoe warm moet de sauna zijn?

gisteren geweest en het was naar mijn mening,veel warmer dan de vorige keren.de thermometer was kapot dus ik kon niet zien hoe warm het er nou precies was.
was niet prettig deze keer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
23.1K

Het beste antwoord

Een temperatuur van 100 graden Celsius kan goed verdragen worden mits de luchtvochtigheid maar laag is. In een goede droge sauna is dit minder dan 7%. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stoombad met een relatieve vochtigheid van 100% is een temperatuur van 50 graden Celsius al erg heet. Hierom kan een löyly heel even als erg heet worden aangevoeld. In de sauna is het doorgaans flink warm met een lage relatieve vochtigheid. Warme lucht trekt omhoog. Zo kan het dat de temperatuur bij het plafond, ruim boven de 100 graden Celsius uitkomt en het bij de vloer slechts 20 graden blijft. De meeste sauna-cabines hebben banken op verschillende hoogten. Sauna-gasten kunnen zo hun favoriete temperatuur opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een sauna moet echt goed heet zijn, zeker 90 graden. Ik erger me er juist aan dat sommige saunacomplexen hun sauna's niet heet genoeg stoken, als je niet goed warm kunt worden, gaat het hele punt van de sauna (goed heet en dan goed afkoelen) verloren.

Voor wie de sauna te heet is, is er het sanarium, van een graad of 70.

Overigens, het zou kunnen dat de sauna niet heter was, maar dat iemand vlak voordat je erin ging wat water had opgegoten. Dan voelt het veel heter aan, ook al is het dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de temperatuur in een sauna zelf bepalen, afhankelijk van wat je zelf lekker vindt. Meestal is het in een sauna 60 tot 110 graden Celsius warm. Ideaal is volgens de meest saunagangers 85 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mjn ervaring is ook rond de 90 graden. Ben weleens in een sauna geweest rond de 60 graden en das niet prettig!