waarom staan atleten schuin bij het begin van de wedstrijd ? lopen ze dan een even lange traject ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (2)

De buitenbaan is groter/langer dan de binnenbaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een starthouding die uit ervaring is ontstaan, je komt er sneller mee weg dan degene die staand zouden vertrekken:

Volgens mij is hij te danken aan Thomas Burke:
(Citaat uit bron 1)
"Tijdens de eerste moderne Olympische Spelen, in 1896 in Athene, werd de 100 meter gewonnen door de Amerikaan Thomas Burke. In de finale liep hij een tijd van 12,0 seconden. Zijn snelste tijd tijdens dat toernooi liep hij in de halve finale: 11, 8. Deze atleet uit Boston viel vooral op door zijn starthouding, die zijn concurrenten indertijd zeer merkwaardig vonden. Burke zat bij de start met zijn handen op de grond, terwijl het merendeel van de atleten in die tijd nog staand van start ging. Mede vanwege de successen van Burke zou zijn starthouding al snel uitgroeien tot de standaard starthouding die door alle topatleten tot op heden gebruikt wordt. Thomas Burke won op de eerste moderne Olympische Spelen niet alleen goud op de 100 meter, maar ook op de 400 meter."

Nu is er een vaste procedure bij het aannemen van de starthouding (zie bron 2):

"Innemen starthouding:
Commando: "Op uw plaatsen".
•Voeten tegen de startblokken.
•Knie van het achterste been aan de grond.
•Duim en wijsvinger evenwijdig aan de startlijn, steunen op de toppen.
•Handen op schouderbreedte, armen gestrekt.
•De atleet kijkt een meter voor zicht op de grond.
•LET OP! De atleet mag in starthouding niet op zijn been gaan zitten.

Commando: "Klaar".
•De kont wordt gelift en het achterste been wordt volledig tegen de startblok aangedrukt.
•De schouders gaan naar voren zodat er druk op de armen komt te staan.
•De atleet kijk nu naar de startlijn.

Start sprint: "Afschieten startpistool".
Bij het starten moet een voorwaartse beweging gemaakt worden met als eerste een grote pas.
Neem hierbij je armen actief mee!
LET OP! Probeer de eerste 10 meter een opgaande beweging met de romp te maken, dus niet meteen recht omhoog staan bij de start. "

Wat de banen betreft:
"Wie voortdurend op 0,30 meter vanaf de binnenrand blijft, loopt exact de bedoelde afstand, wie in de bochten 0,30 meter verder naar buiten loopt legt een meter extra af per bocht. Bij alle afstanden langer dan 800 m starten de atleten naast elkaar vanaf een licht gekromde startlijn (...) Een dergelijke lijn staat bij de finish (..), aan het eind van de eerste bocht (...) en bij de start van de 200 m (...).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen voorgeschreven procedure.
De IAAF schrijft bijna niets voor hoe iemand moet starten. Behalve dan dat je tot de start achter de startlijn moet blijven en of er startblokken gebruikt worden of een staande start. Volgens mij mag je zelfs een staande start uitvoeren bij gebruik van startblokken. De rest van bovenstaande 'procedure' mag gebruik zijn, maar er wordt niets over voorgeschreven.
http://www.european-athletics.org/files/12-starting_guidelines-april2009.pdf
http://www.sul.fi/sites/default/files/publicmaterials/2011-11-10-competitionrules2012-2013.pdf (pag. 143 e.v.)