Kunnen sportclubs de energie opslaan zoals bv een windmolen?

Op een sportclub komen dagelijks massa's mensen trainen. Al deze machines (hometrainer, loopband etc) zijn voorzien van handige technologie om te meten hoeveel energie je verbrand hebt of hoeveel Calorieen. Kan deze energie niet opgeslagen worden om bv de verlichting van de sportschool op te laten branden??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Ja, dat gebeurd ook al wel, dat de apparatuur de energy voor bv de computers intern opwekt. En er zijn sportscholen waar ook een koppeling richting lichtnet gemaakt is.

Toegevoegd na 4 minuten:
De verlichting er direct op aanlsuiten is natuurlijk niet zo handig, omdat je dan onregelmatige verlichting krijgt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Slangeberg;

Gebruik maken van de opgewekte energie is inderdaad mogelijk, maar dan moet het rechtstreeks aan het energienet worden teruggegeven. Op grote schaal opslaan van energie van bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen wordt nu nog niet gedaan, maar daarvoor wordt wel naar mogelijkhden gezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee deze mogelijkheid is er niet. In Nederland kun je de teveel opgewerkte energie wel verkopen aan de energiemaatschappij. In de winter wanneer je energie nodig hebt moet weer terugkopen. Deze "normale" prijs ligt veel hoger dan de prijs die de maatschappij jou betaald. Dit maakt het een stuk minder aantrekkelijk collectoren te plaatsen, aangezien de terugverdientijd aanzienlijk langer wordt. In bijvoorbeeld Duitsland is dit veel beter geregeld.

In Nederland is het trouwens ook nog zo dat regels hierontrent te pas en te onpas veranderd worden. Bijvoorbeeld m.b.t. het verstrekken van subsidies. De industrie klaagt hierover steen en been, ze kunnen op die manier niet investeren in producten, en zo wordt de technologie en de kennis het land uit gejaagd.

Nederland groen vergeet het maar!