Waarom stopt een judowedstrijd zo vaak?

Gaat er iemand op de grond, denk je, ja pak hem, is het blijkbaar al weer klaar en moeten de judoka's weer opstaan en opnieuw beginnen, zonder puntenbijtelling of straf.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Judo#Puntentelling_en_beoordeling_van_technieken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de 4 minuten wedstrijd is netto judo tijd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat judo de enige 'vechtsport' is waarbij je elkaar geen pijn mag doen; dus als één van de watjes een blijk van pijn geeft, wordt de wedstrijd onderbroken. Pijngrens bij judoka's ligt bijzonder laag...

Het beste antwoord

Dat kan komen doordat er, naar het inzien van de scheidsrechter, geen vooruitgang in het gevecht is te verwachten doordat bijv. een van de judoka's een (goede) verdedigende houding aanneemt die niet eenvoudig te doorbreken valt, zodat het gevecht stil dreigt te vallen en 'kostbare tijd' verloren gaat.
Een andere veel voorkomende oorzaak is dat een van de judoka's buiten de officiele mat is terecht gekomen waardoor vaak de wedstrijd 'opnieuw' moet beginnen.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken of je als aanvaller nog iets kan doen.

Als je op de grond komt vanuit een val, zijn de eerste seconden vaak van cruciaal belang. Hoe kom je uit, kun je bijvoorbeeld de arm van de tegenstander te pakken krijgen in die positie of zit je been klem tussen de benen van de tegenstander? Dit zijn allemaal factoren die meetellen in het grondpartijtje.

Als je onhandig uitkomt, kan het zijn dat je niet meer (snel) kan opbouwen. Dit houdt in dat je niet (snel) meer een armklem/verwurging/houdgreep kan maken. Als dit het geval is, moet het partijtje afgebroken worden. Anders wordt er te veel tijd gestopt in het grondpartijtje, terwijl er niks uit voortkomt.