welke spieren hoor je tijdens de squat oefening te voelen?

Ik weet nou niet welke van mijn 2 "manieren" de goede manier is. Klopt het dat je je heupen eerst meer naar achter beweegd dan dat je meteen door je knieen gaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Die je met gewicht of zonder gewicht? Barbell, dumbell of kettlebel? Staan je voeten breed of smal? Voeten recht naar voren of tenen naar buiten?
Zijn veel varianten van squat
Ritsuka
8 jaar geleden
Plaats een laag krukje achter je. Ga zitten op dat krukje, maar stop zodra je net met je billen het krukje raakt. Kom nu weer omhoog.
Dit is een squat, vooral bovenbenen, ook de billen wat mee, en je buikspieren ook als je met gewicht doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JA, het klopt het dat je je heupen eerst meer naar achter beweegt dan dat je meteen door je knieen gaat!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de knieen mogen niet verder naar voren dan je voeten, dus probeer je knieen boven je voeten te houden en alleen naar achter te bewegen

Antwoorden (1)

De squat is vooral voor de bovenbenen. Je pakt de billen ook wat mee (vooral met diepere squat), en je buik en rug train je ook mee als je een barbell gebruikt.

Voor de juiste uitvoering van een basissquat:
- pak een laag krukje
- ga voor het krukje staan met je rug er naar toe en ga omlaag alsof je wilt zitten
- stop zodra je billen net het krukje raken (houd eventueel armen naar voren voor balans)
- kom nu weer omhoog
- herhaal indien nodig

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt wat varianten qua staan, meestal is voeten op heupbreedte zetten met tenen recht naar voren prima. Soms kun je dieper komen als je voeten wat breder zet en/of tenen wat naar buiten laat wijzen.
Dit is vooral persoonlijke voorkeur en het ligt er aan hoe je heupkom is opgebouwd wat voor jou fijn voelt. Zolang je knieën maar niet naar binnen zakken.
Ritsuka