Als we de gewonnen medailles vergelijken met het aantal inwonders van de landen, zou Nederland dan niet op een hogere plaats komen dan de 10e?

Eigenlijk zouden we het aantal medailles moeten delen op het aantal inwoners om een duidelijk beeld te krijgen hoe sportief de bewoners van het land zijn.
Weet iemand of er misschien een lijst bestaat waarop dit is uitgerekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Schaatsen

Het beste antwoord

Ja die lijst bestaat, weet alleen niet of ie helemaal accuraat is.

http://www.olympischespeleninfo.nl/olympische-zomer-spelen-medaille-spiegel.html

In de kaders aan de zijkant kun je alle info oproepen omtrent medailles zomer- winter en totaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

volgens mij is er wel zo'n lijst. Maar wat je zegt klopt natuurlijk niet, aangezien je ook moet kijken naar de mogelijkheden binnen een land om topsport te beoefenen. Daarnaast zit er ook een gedeelte geluk/toeval binnen een sport, wat betreft medailles winnen(kijk maar naar de 10 km schaatsen heren). Het is niet altijd zo dat de beste ook een gouden medaille wint: dat heet de 'mystiek' van de olympische spelen.

Maar als je toch over totaal medailles nadenkt, denk hier maar eens over na: Nederland heeft de 100e gouden medaille gewonnen op alle spelen totaal(zomer en winter). Noorwegen heeft ook de 100e gouden medaille gewonnen, maar dan alleen op de winterspelen. Dat land heeft 'maar' 4,5 miljoen inwoners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als we het aantal medailles nou eens delen door de oppervlakte van het land, dan zijn we weer veel beter dan Noorwegen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, het was maar een vergelijking. Misschien is België een beter vergelijking: sinds 1960(of daar in de buurt) nog maar 1 medaille op de winterspelen: een Nederlander(Bart Veldkamp).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar wat je stelt, maar verzachtende omstandigheid is waar Nederland op uitkomt op de Winterspelen dat zijn heel veel minder onderdelen dan Noorwegen, welke de meeste medailles grossiert bij Langlaufen, Biatlon, Noordse Combinatie, Schansspringen, Alpineskiën, Curling. Nederland heeft buiten de prachtige medaille van Sauerbrei en ik meen Sjoukje Dijkstra ( kunstschaatsen) nooit op een ander onderdeel een medaille gehaald, laat staan een behoorlijke afvaardiging gestuurd. Ooit ene Konijnenbelt op Schansspringen in het jaar van Eddie the Eagle, maar meer ook niet. Bobsleeën doen we de laatste keren aan mee zonder hoogstaande successen.
Als we weer gaan kijken op de Zomerspelen dan heeft Nederland beduidend voorsprong op Noorwegen, 230 medailles voor Nederland en 135 voor Noorwegen.
Ach voor dwergen als Ned en Nor doen we het totaal helemaal niet verkeerd en wassen we heel vaak de oren van landen met veel meer potentieel en veel grotere afvaardigingen. Het is nu eenmaal zo dat indien je beschikt over 35 top sprinters, zoals in het voorbeeld USA, die allemaal rond de 10 blank kunnen lopen of iets eronder, de kans evenredig groter wordt dat jouw nationale volkslied ten gehore wordt gebracht bij de ceremonie protocollaire, om het Cruijffiaans te houden, Logisch toch?