Is het (qua conditie en afvallen) beter om in één keer door te joggen of om tussendoor te wandelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
10 jaar geleden
Afvallen ligt meer aan je eten.

Antwoorden (2)

Vanzelfsprekend verbrand je hoe langer en hoe sneller je jogt meer energie. Punt is dat wanneer je in één keer doorjogt of doorrent, je in die periode veel energie verbrandt en daarmee vet verliest.
Als je rent voor het afvallen, is het beter om tussendoor hier en daar te wandelen (beperk dit wel) zodat je niet té uitgeput raakt en daarna weer verder kunt joggen. Immers, als je het in één stuk door een half uurtje volhoudt en met stukjes rust tussendoor anderhalf uur (waarvan je dan misschien twintig minuten wandelt), is de tijd dat je daadwerkelijk aan het joggen bent veel langer, en dat impliceert dat je meer vet verbrand.
Conditioneel gezien is het een ander verhaal: joggen en wellicht hardlopen zijn duursporten waarbij conditie opgebouwd moet worden. Stel dat je na 5 minuten rennen moe begint te worden, is het conditioneel gezien erg goed als je dan vol probeert te houden. En er dan voor zorgen dat je de volgende keer nóg iets langer kunt rennen.
Kortom, het ligt er dus vooral aan waar de nadruk bij je jogrondje ligt.

Groeten,
Thijs
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijkste is dat je veilig opbouwt naar een betere conditie, spierkracht en coördinatie. Hierdoor kun je steeds langer hardlopen met steeds minder herstelpauzes tussendoor.
Tip is om dit te doen via een beginnerscursus van een week of zes: Start to Run en iRun starten deze week door het hele land. Is dat (nog) geen optie? Laat je dan helpen door een 'ingeblikte coach', dus een app of een schema speciaal voor beginners. Je weet dat je dan verantwoord bezig bent én dat je succes gaat boeken.

Wie weet vind je op mijn blog loopvuur.tumblr.com nog nuttige info. Ik heb het immers opgezet speciaal voor beginnende lopers. Bijvoorbeeld http://loopvuur.tumblr.com/post/49526290186/hellup-hoe-begin-ik-met-hardlopen ... Alles in een oogopslag zie je via loopvuur.tumblr.com/archive

Top dat je serieus bedenkt en navraagt wat het beste werkt voor jou. Succes!