Klopt het dat de paal/lat een team kan redden?

Als de bal de buitenkant van de paal of de bovenkant van de lat raakt en de bal zou hetzelfde gaan, maar dan zonder paal of lat, zou de bal er dan in gaan?
Want commentators zeggen vaak zoiets als:
''Daar wordt AZ gered door de lat'' (voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

is eigenlijk maar spreekwoordelijk bedoeld.

Echter in theorie is het wel zo als de lat aan de buitenkant geraakt word dat het eigenlijk vaak ook wel zo zou zijn. Met optische paal had het dan een goal kunnen wezen.

Aan de binnenkant van de lat is het juist gevaarlijker dat de bal dan wel altijd weer in het spel komt, en het gevaar dus nog niet ''gered'' is.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt er natuurlijk net aan waar de bal op de lat komt natuurlijk. Als de lat er niet zou zitten (wat ondenkbaar is, want hoe blijft het net anders zitten?), zou de bal wel raak kunnen zijn.

Maar, ik denk niet dat je het helemaal zo moet zien. Als de bal op de lat komt, wil dat (dus) ook zeggen dat de keeper hem niet heeft aangeraakt. De bal kaatst dan af door de lat, waardoor de tegenpartij niet scoort en dus de lat de ploeg heeft 'gered' in plaats van de keeper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, maar dan had de keeper hem dus niet (goed genoeg) aangeraakt om hem te stoppen. De lat zorgt er dan voor dat de bal wegkaatst en dat er dus niet gescoord wordt. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, je hebt zeker een punt hoor. :)