Hoe vaak kan je het beste interval training doen (Hardlopen)?

Ik kan al vijf kilometer hardlopen binnen 30 min, maar ik wil nu ook interval training doen. Mijn vraag is dus hoe kan ik het beste interval training combineren met normaal hardlopen? Normaal loop ik drie keer in de weer, om de dag. Moet ik het überhaupt wel combineren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is hier geen exact antwoord op te geven. Een intervaltraining kan verschillenden intensiteit niveaus hebben waardoor de herstel tijd varieert. Persoonlijk houd ik van kort en krachtig : - 10 minuten opwarmen - 45 seconden op een normaal gemiddeld tempo 7-15 kmpu hardlopen afhankelijk van je conditie. - 15 seconden zo hard als je kunt sprinten. - dit 10/15 keer herhalen. - 10 min cooling down Natuurlijk kun je hier eindeloos mee variëren en de rust/actief periode verlengen tot enkele minuten. als je hiermee begint is een ratio van 3:1 aan te bevelen, dus 3 min normaal hardlopen en 1 min versnellen. later kun je dit verhogen naar 2:1 en zelfs 1:1 (1 min rennen 1 min joggen) Als je op mijn bovenstaande methode traint en je blijft daarbij 3x pw hardlopen zou ik het niet aanraden om het meer dan eens per week te doen, je zult snel genoeg merken dat dit echt verschrikkelijk zwaar is. Als je een intervaltraining maakt met de 3:1 ratio dan zou je dit wel 3x pw kunnen doen aangezien je jezelf niet voor 100% kunt geven als je 1 minuut versnelt. Als je altijd het rondje van 5km loopt probeer dan eens 3/4 km je normale tempo aan te houden en de laatste kilometer(s) 5x een sprintje te trekken totdat je thuis bent. ik kan je garanderen dat je hiermee je uithoudingsvermogen gigantisch vergroot. Alle methodes / type training zijn leuk en werken maar als 1 van onderstaande punten niet in orde is heb je niets aan de trainingen en bestaat er een kans dat je zelfs achteruit gaat. - voldoende rust (luister echt naar je lichaam) meer is niet altijd beter - voldoende en goede voeding, leven op 4 boterhammen per dag en gaan hardlopen gaat niet werken. - je kunt makkelijk een halve marathon of meer lopen zonder een echt schema (dit verschilt natuurlijk per persoon) wil je hier echt mee doorgaan is een schema wel een must have. - je wilt harder/intensiever gaan trainen, rust en eet dan ook intensiever.

Als jij op maandag, woensdag, en vrijdag hardloopt, maak dan eens van je training op vrijdag een interval training. Zo heb je het hele weekend om uit te rusten hiervan, en zou je op maandag weer fris en fruitig moeten zijn. Of dit goed te combineren valt is niet goed te zeggen, luister naar je lichaam. Doe niet te fanatiek met de interval, zorg voor genoeg rust, slaap, water, en gezond eten, en let op of je voldoende hersteld bent bij je volgende training. Je zou ook kunnen overwegen om 1x duurloop en 1x interval te doen, en daarnaast krachttraining in de sportschool te doen. Krachttraining kan je uiteindelijk helpen om een betere hardloper te worden: https://www.runnersweb.nl/Training/De-6-beste-krachtoefeningen-voor-hardlopers.htm https://www.runnersweb.nl/Training/sneller-met-kracht.htm

Bronnen:
https://www.runnersweb.nl/training/tien-in...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100