Fitnessen: werkt dat tegen RSI verschijnselen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Verschijnselen zijn:

Krakende armen/ schouders
Pijn in bovenkant rug
pijn in nek..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
En daarnaast goed letten op je houding tijdens het computeren (ga er van uit dat dat de RSI veroorzaakt)

Het beste antwoord

Fitnessen kan meewerken om RSI verschijnselen te verminderen. Echter zit daar weer achter: wat ga je doen in de sportschool. Ga je oefeningen doen om kracht te kweken? Dan zou het RSI mogelijk juist kunnen versterken, omdat je het dan gaat overbelasten (terwijl RSI zelf al ontstaat door overbelasting). Ga je werken aan de conditie van je spier, dan is een sportschool wel weer interessant. Dan pak je lichtere gewichten, bijv. dumbells en voer je oefeningen langzaam uit, waardoor je werkt aan uithoudingsvermogen (conditie) in de spier. Doe je het sneller, dan werk je namelijk aan veel doorbloeding, maar tegelijkertijd heeft je lichaam ook meer energie nodig en gaat meer afvalstoffen bij de spier (melkzuren) produceren, terwijl daar juist nu al genoeg van aanwezig zijn.

Voor de rest vermoed ik dat de pijn in je nek, vanuit de m. levator scapulae komt; dat is bij de meeste mensen het geval althans. Deze kun je zelf ook "masseren" voor een deel, bij voorkeur na het douchen, omdat de spier dan nog warm is en dus al beter doorbloed. De spier loopt vanaf het puntje van je schouderblad (aan de wervelkolom zijde) langs de zijkant van de nek en hecht aan op de schedelrand achter het oor, net boven de kaak (dus niet erop), waarop je wat druk kunt geven en dan ronddraaien. Dit is niet het meest plezierigste om te doen, maar het is wel effectief, zeker bij spanningshoofdpijn.

Ik heb in de bron een aantal artikelen erbij gezet die ik in de loop der jaren heb geschreven over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zorg goed voor dat je de pijnpunten niet te veel belast.
Veel bewegen en sporten is zeker goed tegen RSI. Op onderstaande artikel lees je meer hierover.