Hoe werkt de puntentelling/werken de regels bij het schermen met floret?

Wie kan mij uitleggen, in simpele/jip-en-jannneketaal, wat de regels zijn en hoe de puntentelling werkt bij het schermen met floret? Ik zag zojuist de finale dames en kon er weinig van volgen. Ook het verhaal op Wikipedia is erg "technisch". Op beeld leek het vaak een punt, maar was dat het niet, en omgekeerd... Het zag er wel heel spectaculair uit, dus ben benieuwd!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Het beste antwoord

Jip zegt tegen Janneke: als het licht op het scorebord wit is, dan is het een ongeldig punt. Als het licht rood of groen is telt het punt (elke schermer heeft zijn eigen kleur). Janneke wist Jip te vertellen dat je alleen maar op de borst mag prikken, niet op de beentjes en armen.

Jip en Janneke zaten tesamen tekijken wie nu het eerste 5x de ander had geprikt. Maar na 5 minuten wilden ze in de zandbak spelen en degeen die het meeste had geprikt kreeg een hele mooie beker.