Waar komt de voetbalterm "Clean sheet" vandaan?

Als een keeper de "nul" houdt, dus geen doelpunt tegen krijgt in een wedstrijd, heeft hij een "clean sheet".

Ik heb dit zelf een keer op tv gezien, en daarbij werd als verklaring gegeven, dat honderd jaar geleden een keeper in Engeland met overgewicht niet in het normale shirtje kon keepen, maar een laken om moest doen. Als hij zijn doel leeg hield, hield hij zijn laken "schoon". Toch vind ik jullie verklaringen beter:)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
9.6K

Het beste antwoord

letterlijk vertaald: een schone lei
dus geen aantekeningen van welke aard dan ook
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dan komt er op het formulier waar de scores bijgehouden worden niks achter zijn naam, dus dan blijft het formulier leeg (clean)